Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Okamžitá kompozice jaké svébytná umělecká disciplína

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F23%3AN0000006" target="_blank" >RIV/61384984:51110/23:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://arteacta.cz/okamzita-kompozice-jako-svebytna-umelecka-disciplina/" target="_blank" >https://arteacta.cz/okamzita-kompozice-jako-svebytna-umelecka-disciplina/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Okamžitá kompozice jaké svébytná umělecká disciplína

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie uvádí do historického kontextu disciplínu taneční improvizace na jevišti. Tato improvizační forma známá v českém prostředí jako okamžitá (nebo instatní) kompozice má původ v americké taneční postmoderně na konci padesátých let, v průběhu šedesátých a sedmdesátých let (viz Sally Banes, Terpsichore in Sneakers, 1987, a Democracy´s Body: Judson Dance Theatre, 1993). Ačkoliv je samotné označení i pojmenování východisek dnes již zpochybňováno (Ramsay Burt, Judson Dance Theatre, 2006), původní generace tvůrců, i ta nadcházející, se k této tradici, jež vznikala na newyorské experimentální scéně, hlásí. Studie poprvé v českém prostředí představuje osobnosti, události a uskupení, které měly na vývoj této formy přímý vliv. Dotýká se i terminologie, která byla ovlivněna hudebním pojmoslovím přes osobnost Johna Cagea. Studie shrnuje, čím okamžitá kompozice je, vyvrací, čím není a autorky se v ní snaží otevřít otázku, proč v českém kontextu není tato forma doceněna a zda je na vině i jazyk a tím pádem nejasná hodnotící kritéria této umělecké formy. Autorky vychází ze zahraniční literatury a rozhovorů, které vedly se zahraničními, českými a slovenskými osobnostmi v oboru.

  • Název v anglickém jazyce

    Real-Time Choreography as an independent artistic discipline

  • Popis výsledku anglicky

    The study contextualizes historically the discipline of dance improvisation on stage. This improvisational form also known in the Czech context as instant composition has roots in American postmodern dance, and was developed at the end of the 1950s, during the 1960s and 1970s (Terpsichore in Sneakers, 1987, a Democracy´s Body: Judson Dance Theatre, 1993). Even though the term "postmodern" based on Greenberg´s definition of modernity as pointed out by Banes has been recently questioned (Ramsay Burt, Judson Dance Theatre, 2006), and so is the notion that postmodern dance and its nature, roots, and outcomes can be located solely to the U.S. region, the first and second generation still perceive the roots in the New York avantgarde scene. The article for the first time in the Czech context introduces major events, individuals, and groups that had a direct impact on the evolution of this improvisational form. The article also touches upon terminology that was influenced by music field terminology through the personality of John Cage. The study describes what instant composition is about, and what it is not about and the authors try to open the question of why this form has not been fully appreciated in the Czech artistic scene and if to blame language and thus unclear criteria according to which this artistic form is evaluated and understood. The authors base their research on international publications and interviews with internationally well-known artists-improvisers and Czech and Slovak colleagues from the dance field that they met with during the research project.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    ArteActa

  • ISSN

    2571-1695

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    09

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    32-58

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus