Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Imerze. Vnořeni do zvuku. Zvuková instalace v Kostele U Salvátora

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F23%3AN0000015" target="_blank" >RIV/61384984:51110/23:N0000015 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.signalfestival.com/historie/2023/imerze-ponoreni-do-zvuku/" target="_blank" >https://www.signalfestival.com/historie/2023/imerze-ponoreni-do-zvuku/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Imerze. Vnořeni do zvuku. Zvuková instalace v Kostele U Salvátora

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mizí ekosystémy, biologická diverzita i zvukové krajiny. Jejich charakteristické zvukové obrysy jsou stále více rozostřovány technologickým šumem. Problémem mizení zvukových krajin se badatelé po celém světě zabývají už od 60. let 20. století. Naše pozornost však směřuje do situace lokální, do krajiny v okolí hradu Lipnice v srdci Českomoravské vrchoviny. Ocitáme se v Loukově, někdejší zaniklé vsi na Vysočině pod vrchem Melechov. Zvuky zde, v okolí kostela sv. Markéty, už po sedm století symbolizují vztahy mezi krajinou a lidmi. Směrem ven slyšíme kostelní zvon – symbol času a nositele náboženských a sociokulturních hodnot. Slyšíme také varhany – hudební nástroj užívaný při liturgii. Směrem dovnitř se nesou zvuky z přilehlé silnice, zurčení Meziklaského potoka nebo lomoz lidí pracujících na přilehlých polích. Zvuková krajina kolem kostela sv. Markéty vypráví svůj příběh, který se v minulosti dotýkal a dnes dotýká každého zdejšího obyvatele. Abychom si lépe uvědomili vlastní akustickou povahu takové krajiny, přemýšlíme, jak její znějící existenci zachytit, izolovat a naslouchat jí. Chceme-li to udělat, pokoušíme se ji přenést do zcela jiného prostoru a zasadit do odlišné akustické reality jako zvukový monolit. Prostor kostela je osvětlen scénografickou realizací Dragana Stojčevskiho původně vytvořenou pro inscenaci Král Oidipús v Národním divadle. Jedná se o závěrečný obraz představující odchod oslepeného krále. Samotný koncept inscenace konfrontoval antickou předlohou s křesťanskými rituály a symboly, jak je známe z dneška. V rámci Signal Festivalu dostává objekt nové konotace, neztrácí ale zásadní význam. Je umístěn před oltářem, dočasně si vypůjčuje prostor kostela, stává se novu alternativou zobrazení Spasitele. Kromě symbolické roviny nabízí nové setkání kostelní architektury v dialogu se zvukovou instalaci Michala Rataje a Jana Trojana.

  • Název v anglickém jazyce

    Immersion. Submerged In Sound. Sound installation in the church of St.Salvator

  • Popis výsledku anglicky

    Disappearing ecosystems, biodiversity, and soundscapes. Their characteristic sound contours are increasingly blurred by technological noise. The problem of disappearing soundscapes has been addressed by researchers around the world since the 1960s. However, our attention is directed to a local situation, to the landscape around Lipnice Castle in the heart of the Bohemian-Moravian Highlands. We find ourselves in Loukov, a formerly extinct village in the Highlands below the Melechov hill. For seven centuries, the sounds here, around the Church of St. Margaret, have symbolized the relationship between landscape and people. Towards the outside, we hear the church bell – a symbol of time and a carrier of religious and socio-cultural values. We also hear the organ – a musical instrument used in the liturgy. Inwards, we hear the sounds of the adjacent road, the sound of the Meziklasí stream, or the work of people in the adjacent fields. The soundscape around St. Margaret Church tells a story that has touched everyone here in the past and continues to touch everyone here today. To become more aware of the inherent acoustic nature of such a soundscape, we wonder how to capture, isolate, and listen to its sonorous existence. In order to do this, we attempt to transport it into a completely different space and set it in a different acoustic reality as a sonic monolith.The space of the church is illuminated by a scenographic realization by Dragan Stojcevski originally created for the production of King Oedipus at the National Theatre. It is the final image representing the departure of the blinded

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>nekrit</sub> - Výstava

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Kostel U Salvátora, Signal Festival 2023

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    2

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce