Imerze. Vnořeni do zvuku. Zvuková instalace v Kostele U Salvátora
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F23%3AN0000015" target="_blank" >RIV/61384984:51110/23:N0000015 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.signalfestival.com/historie/2023/imerze-ponoreni-do-zvuku/" target="_blank" >https://www.signalfestival.com/historie/2023/imerze-ponoreni-do-zvuku/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Imerze. Vnořeni do zvuku. Zvuková instalace v Kostele U Salvátora
Popis výsledku v původním jazyce
Mizí ekosystémy, biologická diverzita i zvukové krajiny. Jejich charakteristické zvukové obrysy jsou stále více rozostřovány technologickým šumem. Problémem mizení zvukových krajin se badatelé po celém světě zabývají už od 60. let 20. století. Naše pozornost však směřuje do situace lokální, do krajiny v okolí hradu Lipnice v srdci Českomoravské vrchoviny. Ocitáme se v Loukově, někdejší zaniklé vsi na Vysočině pod vrchem Melechov. Zvuky zde, v okolí kostela sv. Markéty, už po sedm století symbolizují vztahy mezi krajinou a lidmi. Směrem ven slyšíme kostelní zvon – symbol času a nositele náboženských a sociokulturních hodnot. Slyšíme také varhany – hudební nástroj užívaný při liturgii. Směrem dovnitř se nesou zvuky z přilehlé silnice, zurčení Meziklaského potoka nebo lomoz lidí pracujících na přilehlých polích. Zvuková krajina kolem kostela sv. Markéty vypráví svůj příběh, který se v minulosti dotýkal a dnes dotýká každého zdejšího obyvatele. Abychom si lépe uvědomili vlastní akustickou povahu takové krajiny, přemýšlíme, jak její znějící existenci zachytit, izolovat a naslouchat jí. Chceme-li to udělat, pokoušíme se ji přenést do zcela jiného prostoru a zasadit do odlišné akustické reality jako zvukový monolit. Prostor kostela je osvětlen scénografickou realizací Dragana Stojčevskiho původně vytvořenou pro inscenaci Král Oidipús v Národním divadle. Jedná se o závěrečný obraz představující odchod oslepeného krále. Samotný koncept inscenace konfrontoval antickou předlohou s křesťanskými rituály a symboly, jak je známe z dneška. V rámci Signal Festivalu dostává objekt nové konotace, neztrácí ale zásadní význam. Je umístěn před oltářem, dočasně si vypůjčuje prostor kostela, stává se novu alternativou zobrazení Spasitele. Kromě symbolické roviny nabízí nové setkání kostelní architektury v dialogu se zvukovou instalaci Michala Rataje a Jana Trojana.
Název v anglickém jazyce
Immersion. Submerged In Sound. Sound installation in the church of St.Salvator
Popis výsledku anglicky
Disappearing ecosystems, biodiversity, and soundscapes. Their characteristic sound contours are increasingly blurred by technological noise. The problem of disappearing soundscapes has been addressed by researchers around the world since the 1960s. However, our attention is directed to a local situation, to the landscape around Lipnice Castle in the heart of the Bohemian-Moravian Highlands. We find ourselves in Loukov, a formerly extinct village in the Highlands below the Melechov hill. For seven centuries, the sounds here, around the Church of St. Margaret, have symbolized the relationship between landscape and people. Towards the outside, we hear the church bell – a symbol of time and a carrier of religious and socio-cultural values. We also hear the organ – a musical instrument used in the liturgy. Inwards, we hear the sounds of the adjacent road, the sound of the Meziklasí stream, or the work of people in the adjacent fields. The soundscape around St. Margaret Church tells a story that has touched everyone here in the past and continues to touch everyone here today. To become more aware of the inherent acoustic nature of such a soundscape, we wonder how to capture, isolate, and listen to its sonorous existence. In order to do this, we attempt to transport it into a completely different space and set it in a different acoustic reality as a sonic monolith.The space of the church is illuminated by a scenographic realization by Dragan Stojcevski originally created for the production of King Oedipus at the National Theatre. It is the final image representing the departure of the blinded
Klasifikace
Druh
E<sub>nekrit</sub> - Výstava
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Kostel U Salvátora, Signal Festival 2023
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
2
Počet zahraničních účastníků
—
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce