Indická tabla v současné hudební kompozici
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F23%3AN0000045" target="_blank" >RIV/61384984:51110/23:N0000045 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.folkoveprazdniny.cz/kolokvium-2023-nove-cesty-ke-stare-hudbe" target="_blank" >https://www.folkoveprazdniny.cz/kolokvium-2023-nove-cesty-ke-stare-hudbe</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Indická tabla v současné hudební kompozici
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek se zabývá využitím indických bubnů tabla v současné západní klasické hudbě. Tento severoindický nástroj se začal dostávat do povědomí amerického publika v 60. letech 20. století, a to především díky různým jazzovým fúzím. Zajímavé však je, že Miloslav Kabeláč (jeden z nejvýznamnějších českých skladatelů 20. století) tento nástroj slyšel a viděl již v roce 1935 při pražském vystoupení souboru indického tance a hudby Udaye Shankara. Jak sám uvádí, tento zážitek byl pro něj iniciační a poznamenal celou jeho další tvorbu. Prezentace přináší ukázky různých způsobů využití tohoto nástroje v dílech evropských a amerických skladatelů, včetně příkladů ze skladeb autora této prezentace. Existují však i určité případy, kdy specifika techniky hry na tento nástroj přímo ovlivňují kompoziční přístup jako takový, aniž by byl použit původní nástroj (např. v díle již zmíněného Miloslava Kabeláče). Specifickým fenoménem, který má ovšem přímou vazbu na tabla, je recitace speciálních rytmických slabik (bol, konnakol, solkattu), která je rovněž velkou inspirací pro současné skladatele. IN: Od folkloru k world music: NOVÉ CESTY KE STARÉ HUDBĚ, Náměšť nad Oslavou, ISBN 978-80-907033-8-4, ISSN 2336-565X, s. 102 – 118
Název v anglickém jazyce
Indian Tabla in Contemporary Composition
Popis výsledku anglicky
This paper explores the use of Indian tabla drums in contemporary Western classical music. This North Indian instrument began to enter the awareness of American audience in the 1960s, mainly due to various fusions of jazz. Interestingly, however, Miloslav Kabeláč (one of the most important Czech composers of the 20th century) heard and saw this instrument as early as 1935, during a Prague performance by the Indian dance and music ensemble of Uday Shankar. As he himself states, this experience was an initiation for him and marked his entire subsequent work. This presentation brings examples of various ways of using this instrument in the works of European and American composers, including examples from the compositions of the author of this presentation. However, there are certain cases, where the specifics of the technique of playing this instrument directly influence the compositional approach as such, without using the original instrument (e.g. in the work of the aforementioned Miloslav Kabeláč). A specific phenomenon, however, which has a direct link to the tabla, is the recitation of special rhythmic syllables (bol, konnakol, solkattu), which is also a great inspiration for contemporary composers. IN: Od folkloru k world music: NOVÉ CESTY KE STARÉ HUDBĚ, Náměšť nad Oslavou, ISBN 978-80-907033-8-4, ISSN 2336-565X, s. 102 – 118
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů