Radovan Lukavský and the Stanislavsky’s method of an actor’s work
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F23%3AN0000078" target="_blank" >RIV/61384984:51210/23:N0000078 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/20567790.2023.2257716?scroll=top&needAccess=true" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/20567790.2023.2257716?scroll=top&needAccess=true</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/20567790.2023.2257716" target="_blank" >10.1080/20567790.2023.2257716</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Radovan Lukavský and the Stanislavsky’s method of an actor’s work
Popis výsledku v původním jazyce
Radovan Lukavský (1919–2008) was an important representative of modern Czech acting, a long-time National Theatre drama ensemble member in Prague, and a teacher at the Academy of Performing Arts in Prague (AMU). As a teacher, he persistently espoused the legacy of Konstantin Sergeyevich Stanislavsky. Lukavský made considerable efforts to defend the latter’s ideas against the “vulgarization” that had infested Czech theatre and the Theatre faculty of AMU at the beginning of the 1950s, as a clash took place between the socialist-realist ideologisation and the creative interpretation of the Stanislavsky “System.” In this essay, the author draws attention to Lukavský’s approach to Stanislavsky’s methods and the basic principles Lukavský addressed in other professional publications and studies.
Název v anglickém jazyce
Radovan Lukavský and the Stanislavsky’s method of an actor’s work
Popis výsledku anglicky
Radovan Lukavský (1919–2008) was an important representative of modern Czech acting, a long-time National Theatre drama ensemble member in Prague, and a teacher at the Academy of Performing Arts in Prague (AMU). As a teacher, he persistently espoused the legacy of Konstantin Sergeyevich Stanislavsky. Lukavský made considerable efforts to defend the latter’s ideas against the “vulgarization” that had infested Czech theatre and the Theatre faculty of AMU at the beginning of the 1950s, as a clash took place between the socialist-realist ideologisation and the creative interpretation of the Stanislavsky “System.” In this essay, the author draws attention to Lukavský’s approach to Stanislavsky’s methods and the basic principles Lukavský addressed in other professional publications and studies.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Stanislavski studies : practice, legacy and contemporary theater
ISSN
2056-7790
e-ISSN
2054-4170
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
153-172
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85171647582