Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Narcismus v divadle a narcistní divadlo: dramaturgický esej a současně prolegomena možného příštího rozsáhlejšího výzkumu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F23%3AN0000107" target="_blank" >RIV/61384984:51210/23:N0000107 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sav.sk/uploads/monography/22/335/chapter/fulltext/02121050BTK_23_zbornik_14_vedral.pdf" target="_blank" >https://www.sav.sk/uploads/monography/22/335/chapter/fulltext/02121050BTK_23_zbornik_14_vedral.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Narcismus v divadle a narcistní divadlo: dramaturgický esej a současně prolegomena možného příštího rozsáhlejšího výzkumu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Řada soudobých divadelních textů a divadelních a performativních produkcí dává přednost před zkoumáním lidského jednání v interpersonálních vztazích subjektivite a zkoumání sebe sama. Tím do jisté míry popírá podstatu dramatismu. Sebevzhlíživost divadla se projevuje jednak v jeho časté sebetematizaci jako média, jednak ve využívání performativních a scénických postupů jako terapeutického nástroje sebepoznání jeho tvůrce. Od Tadeusze Kantora, který stojí jako demiurg uprostřed obrazů zvnějšňujících jeho zakoušení vztahu jedince a světa, vede cesta k produkcím, jejichž obsahem je často jen sebevýzkum vyjadřující intimní vztah sebe sama k sobě samotnému, často vlastní nepřijetí sama sebe. Narcisimus je jako kulturní topos vnímán jako sebeláska a tak se také může jevit ono sebepředvánění a ostentativní sebeprožívání. Úvaha, kterou chci nabídnout, ale vychází z psychologického pojetí narcisistické poruchy osobnosti jako patologických projevů „uvěznění ve vnitřním žaláři“ a z pohledu na to, jak se její divadelní tematizací v dnešní kultuře posilují tendence, jejichž důsledky jsou v přímém rozporu s požadavky resilience. Přičemž ale onen módní sebevýzkumný subjektivismus a módní odolnost jsou paradoxně zároveň součástí jednoho paradigmatu.

  • Název v anglickém jazyce

    Narcissism in the theater and narcissistic theatre: dramaturgical essay and prolegomena at the same time possible future more extensive research

  • Popis výsledku anglicky

    A number of contemporary theater texts and theater and performative productions prioritize subjectivity and self-examination over human action in interpersonal relationships. In doing so, he denies the essence of drama to a certain extent. The self-respect of the theater is manifested on the one hand in its frequent self-thematization as a medium, and on the other in the use of performative and scenic procedures as a therapeutic tool for the self-knowledge of its creator. From Tadeusz Kantor, who stands like a demiurge in the middle of the images externalizing his experience of the relationship between the individual and the world, the path leads to productions, the content of which is often only self-research expressing the intimate relationship of oneself to oneself, often one's own non-acceptance of oneself. As a cultural topos, narcissism is perceived as self-love, and this is how self-presentation and ostentatious self-experience can also appear. The reasoning I want to offer, however, is based on the psychological concept of narcissistic personality disorder as a pathological manifestation of "imprisonment in an inner dungeon" and from the point of view of how its theatrical thematization in today's culture strengthens tendencies whose consequences are in direct conflict with the requirements of resilience. At the same time, that fashionable self-exploratory subjectivism and fashionable resistance are, paradoxically, at the same time part of the same paradigm.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Divadlo pre 21. storočie : zborník vedeckých príspevkov z medzinárodnej Banskobystrickej konferencie

  • ISBN

    978-80-971155-5-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    167-178

  • Název nakladatele

    Centrum vied o umní Slovenskej akadémie vied; Ústav divadelnej a filmovej vedy, Ústav divadelnej a filmovej vedy

  • Místo vydání

    Banská Bystrica

  • Místo konání akce

    Banská Bystrica

  • Datum konání akce

    24. 11. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku