Filmová montáž a princip montáže v nefilmových oborech. Případová studie: rané koláže Jiřího Koláře
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F17%3AN0000094" target="_blank" >RIV/61384984:51310/17:N0000094 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Filmová montáž a princip montáže v nefilmových oborech. Případová studie: rané koláže Jiřího Koláře
Popis výsledku v původním jazyce
Stať se zabývá vztahem nefilmových uměleckých děl, jejichž struktura připomíná principy filmové montáže, k dílům z oblasti kinematografie. Příkladem podobných děl mohou být například koláže Jiřího Koláře z přelomu 40. a 50. let, ve kterých autor vytvářel obrazové sekvence pomocí výstřižků z obrázkových časopisů. Montáž není jen technika užívaná ve filmovém průmyslu, ale může být spojována ze způsoby kulturní produkce jako takové, nebo, jak ukazují příklady Waltera Benjamina nebo Aby Warburga, dokonce s formami její teoretické reflexe. Mimo oblast filmu se termín montáž snadno stává pouhým přirovnáním nebo volným odkazem. Pokoušíme-li se popsat a interpretovat Kolářovo rané dílo, nemůžeme prokázat přímou souvislost s filmem. Spíše než filmovými postupy a jejich teoriemi byl Jiří Kolář ovlivněn populární kulturou a způsoby, především grafickou úpravou časopisů, která filmové postupy napodobovala. Jednalo se tedy o vliv zprostředkovaný, sekundární.
Název v anglickém jazyce
Cinematographic Montage and Montage Principle outside Cinema: Jiří Kolář’s Early Collages as a Case Study
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the relationship of non-cinematic works of art, whose structure resembles the principles of film montage, to cinematographic works. An example of such production are, for instance, the collages of Jiří Kolář from the turn of the 1940s and 1950s, in which the author created pictorial sequences using cuttings from picture magazines. Montage is not a technique pursued only in the film industry but is associated with methods of cultural production as such, in the case of Walter Benjamin or Aby Warburg even with the forms of its theoretical reflection. Outside cinema, however, the term montage has generally the character of a mere comparison or a loose reference. In attempting to describe and interpret Kolář’s early work, the direct connection with the film cannot be proved. Rather than by the filmmaking methods and their theories, Kolář was influenced by popular culture in the way he would find it in layouts of picture magazines, and only secondarily by the methods of film composition that penetrated it.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
22/2017
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
43-61
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—