Experimentální film: vstup do filmové laboratoře a setkání s tělem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F18%3AN0000079" target="_blank" >RIV/61384984:51310/18:N0000079 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Experimentální film: vstup do filmové laboratoře a setkání s tělem
Popis výsledku v původním jazyce
V posledních dvou dekádách nalézá experimentální film své zázemí, více než kdy jindy, ve fotochemické laboratoři. Filmař jako producent (BENJAMIN) začal vstupovat do různých rolí a přikládat ruku k celému procesu tvorby filmu. Jeho umělecké gesto se rozšířilo z oblasti konceptualizace, filmování a střihové skladby na velmi rukodělný přístup k filmovému materiálu, čímž se mu daří pootevírat černou krabičku (FLUSSER), která někdy nesla logo Kodak. Zdá se, že transformace filmového průmyslu a infrastruktury probíhající posledních dvacet let představuje paradigmatický obrat a nejdůležitější událost pro film jako umění v 21. století. Autorka textu se zaměřuje na dvě skutečnosti spjaté se současnými možnostmi experimentálního filmu. První hypotézou je tvrzení, že do experimentální či umělecké filmové tvorby vstupuje filmová laboratoř a začíná být rozpoznávána jako tvůrčí nástroj. Umělecké filmové laboratoře (artist-run film labs) dovolují rozvíjet tvorbu v médiu fotochemického filmu a tvoří platformu pro konvergenci tradičního vědění a dovedností se současnou zkušeností digitální informovanosti. Druhá hypotéza uvažuje vzhledem k těmto novým podmínkám práce v experimentálním filmu o proměně vztahu umělce (jeho těla) k médiu filmu, které nabývá svou tělesnost jako „body of the film“ (FRAMPTON).
Název v anglickém jazyce
Experimental Film: Entering the Film Laboratory and Meeting the Body
Popis výsledku anglicky
Over the two past decades experimental filmmaking found its ground more than ever in the photo-chemical laboratory. The filmmaker as producer (BENJAMIN) enters different roles and get his hands into the whole process of filmmaking. The artistic gesture is expanded from the area of conceptualization, filming and editing to the very hand- crafted approach towards the material of the celluloid and thus allows to open the black-box (FLUSSER) sometimes labelled Kodak. It seems that the transformation of the film industry and its infrastructure of the last twenty years represents a paradigmatic turn and the most important moment for film as art. The film laboratory as an indispensable part of the making of the photo-chemical film is being recognized as a creative tool in the experimental and the art film. Artist-run film labs allowing to develop the creation in the medium of film create a platform for the convergence of the traditional knowledge and skills and the contemporary experience of the digital awareness. Regarding those new working conditions in experimental filmmaking we face the transformation of the relation between the artist (his body) and the medium of the film which acquires a new bodyness as a "body of the film" (FRAMPTON).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
24.
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
32
Strana od-do
61-92
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—