Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Disappearance of the face: From early photography to facial recognition systems

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F24%3AN0000103" target="_blank" >RIV/61384984:51310/24:N0000103 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://intellectdiscover.com/content/journals/10.1386/pop_00098_1" target="_blank" >https://intellectdiscover.com/content/journals/10.1386/pop_00098_1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1386/pop_00098_1" target="_blank" >10.1386/pop_00098_1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Disappearance of the face: From early photography to facial recognition systems

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In this article I analyse the hidden genealogical link between portrait photography, used for criminological and psychiatric purposes, and contemporary systems of biometric identification of the human face. The aim is to highlight the shift between the emphasis on the importance of the human ‘expert eye’ in recognizing the face when talking about nineteenth-century photography and the use of computer technology that produces and reads digital facial images. In both cases, however, these are modes and variants of reducing and flattening the human face; the face itself disappears under the onslaught of technologies of vision and mediation, becoming a mere data set. Special attention is devoted to the pose, the frontal view, whichis the technological a priori of the empirical possibility of recognition, articulated through the history of visualization of the face from early portrait photography to facial recognition systems. Consequently, what we call the ‘face’ is a simulacra of individual the face presented to the apparatus: the ‘real’ face is transposed upon multiple technological layers (camera – plates – photographic surface), losing its characteristic features to be re-written according to specific techniques of measurement.

  • Název v anglickém jazyce

    Disappearance of the face: From early photography to facial recognition systems

  • Popis výsledku anglicky

    In this article I analyse the hidden genealogical link between portrait photography, used for criminological and psychiatric purposes, and contemporary systems of biometric identification of the human face. The aim is to highlight the shift between the emphasis on the importance of the human ‘expert eye’ in recognizing the face when talking about nineteenth-century photography and the use of computer technology that produces and reads digital facial images. In both cases, however, these are modes and variants of reducing and flattening the human face; the face itself disappears under the onslaught of technologies of vision and mediation, becoming a mere data set. Special attention is devoted to the pose, the frontal view, whichis the technological a priori of the empirical possibility of recognition, articulated through the history of visualization of the face from early portrait photography to facial recognition systems. Consequently, what we call the ‘face’ is a simulacra of individual the face presented to the apparatus: the ‘real’ face is transposed upon multiple technological layers (camera – plates – photographic surface), losing its characteristic features to be re-written according to specific techniques of measurement.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GX19-26865X" target="_blank" >GX19-26865X: Operativní obrazy a vizuální kultura: mediálně-archeologická zkoumání</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Philosophy of Photography

  • ISSN

    2040-3682

  • e-ISSN

    2040-3690

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    159-172

  • Kód UT WoS článku

    001266898800011

  • EID výsledku v databázi Scopus