Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61387169%3A_____%2F16%3AN0000002" target="_blank" >RIV/61387169:_____/16:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://aleph.nkp.cz/F/U3MGJ3BU3QF47HIH56SUU5KM6EFD2AES2DYJDSNJ1RFMCXGXD8-29238?func=full-set-set&set_number=082144&set_entry=000002&format=999" target="_blank" >http://aleph.nkp.cz/F/U3MGJ3BU3QF47HIH56SUU5KM6EFD2AES2DYJDSNJ1RFMCXGXD8-29238?func=full-set-set&set_number=082144&set_entry=000002&format=999</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace zpracovává historii budov základních škol v českých zemích od konce 18. století po současnost. Dosud souhrnně nezpracované téma školních budov je uchopeno z hlediska dějin školství, nikoliv kunsthistorického či architektonického. Za mezníky každé z pěti částí knihy jsou proto zvoleny roky významných organizačních změn ve školství, které se jen částečně kryjí se změnami politickými. Všechny části jsou uvedeny kapitolou o organizaci školství v té které době, následuje podrobný rozbor předpisů stanovujících pedagogické a hygienické požadavky na školní budovy. Předpisy jsou následně konfrontovány s realitou, v níž se školní vyučování odehrávalo – při popisu dobové praxe ve vybraných lokalitách se autor opírá o archivní prameny osobní i úřední povahy (vzpomínky, inspekční zprávy, školní kroniky aj.). Každá z pěti částí publikace rovněž obsahuje statistickou část, která poskytuje představu o počtu školních budov v daném období. Součástí publikace je bohatý obrazový doprovod sestávající z historických i současných fotografií, pohlednic, kreseb a půdorysných plánů - výběr vhodného obrazového doprovodu přitom tvořil stejně významnou a stejně náročnou práci jako vytvoření vlastního textu. Největší množství ilustračního materiálu pochází ze sbírky fotografií Národního pedagogického muzea, řada dalších obrázků byla získána ze státních archivů i soukromých sbírek. Problematika školních budov stála prozatím zcela stranou bádání, publikace je tedy dílem v českém prostředí průkopnickým, které završuje několikaletý výzkum dané problematiky a zároveň nastoluje téma školních budov k dalšímu výzkumu v rámci oboru dějin školství a pedagogiky.

  • Název v anglickém jazyce

    The history of School Buildings. From the Era of Maria Theresia´s Reforms up to the Present

  • Popis výsledku anglicky

    The publication deals with the history of basic school buildings in Czech lands from the end of 18th century till the present. The topic, which has not been elaborated in its complexity yet, is worked out from the point of view of history of education, i.e. not from the architectural or art historical viewpoints. Therefore the years of fundamental changes in school system are chosen to serve as milestones of each of five parts of the book. These changes only partially correspond with political changes. Each part is introduced by a chapter on organization of school system at that time followed by the thorough analysis of regulations on pedagogical and hygienic requirements concerning school buildings. The official requirements are afterwards compared with the reality of everyday school classes; the sources for the description of school practice in selected places was found by author in archives both official and personal ones (memoires, inspection reports, school chronicles, etc.). Each part also contains a statistics on number of school buildings in the respective period. The publication has a rich pictorial accompaniment composed by historical and nowadays photographs, postcards, drawings and ground plans; the choosing of apt visual accompaniment was as important and demanding work as writing the text itself. Most pictorial material comes from the collection of The National Pedagogical Museum; other items come from state archives and private collections. For the time being, school buildings topic has been aside the interest of researchers; therefore the publication which covers the results of several-year research is a pioneering work in Czech research milieu. At the same time it sets the topic of school buildings for further research in the framework of the history of education and pedagogy.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-86935-35-5

  • Počet stran knihy

    266

  • Název nakladatele

    Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy