Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61387169%3A_____%2F16%3AN0000002" target="_blank" >RIV/61387169:_____/16:N0000002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://aleph.nkp.cz/F/U3MGJ3BU3QF47HIH56SUU5KM6EFD2AES2DYJDSNJ1RFMCXGXD8-29238?func=full-set-set&set_number=082144&set_entry=000002&format=999" target="_blank" >http://aleph.nkp.cz/F/U3MGJ3BU3QF47HIH56SUU5KM6EFD2AES2DYJDSNJ1RFMCXGXD8-29238?func=full-set-set&set_number=082144&set_entry=000002&format=999</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace zpracovává historii budov základních škol v českých zemích od konce 18. století po současnost. Dosud souhrnně nezpracované téma školních budov je uchopeno z hlediska dějin školství, nikoliv kunsthistorického či architektonického. Za mezníky každé z pěti částí knihy jsou proto zvoleny roky významných organizačních změn ve školství, které se jen částečně kryjí se změnami politickými. Všechny části jsou uvedeny kapitolou o organizaci školství v té které době, následuje podrobný rozbor předpisů stanovujících pedagogické a hygienické požadavky na školní budovy. Předpisy jsou následně konfrontovány s realitou, v níž se školní vyučování odehrávalo – při popisu dobové praxe ve vybraných lokalitách se autor opírá o archivní prameny osobní i úřední povahy (vzpomínky, inspekční zprávy, školní kroniky aj.). Každá z pěti částí publikace rovněž obsahuje statistickou část, která poskytuje představu o počtu školních budov v daném období. Součástí publikace je bohatý obrazový doprovod sestávající z historických i současných fotografií, pohlednic, kreseb a půdorysných plánů - výběr vhodného obrazového doprovodu přitom tvořil stejně významnou a stejně náročnou práci jako vytvoření vlastního textu. Největší množství ilustračního materiálu pochází ze sbírky fotografií Národního pedagogického muzea, řada dalších obrázků byla získána ze státních archivů i soukromých sbírek. Problematika školních budov stála prozatím zcela stranou bádání, publikace je tedy dílem v českém prostředí průkopnickým, které završuje několikaletý výzkum dané problematiky a zároveň nastoluje téma školních budov k dalšímu výzkumu v rámci oboru dějin školství a pedagogiky.
Název v anglickém jazyce
The history of School Buildings. From the Era of Maria Theresia´s Reforms up to the Present
Popis výsledku anglicky
The publication deals with the history of basic school buildings in Czech lands from the end of 18th century till the present. The topic, which has not been elaborated in its complexity yet, is worked out from the point of view of history of education, i.e. not from the architectural or art historical viewpoints. Therefore the years of fundamental changes in school system are chosen to serve as milestones of each of five parts of the book. These changes only partially correspond with political changes. Each part is introduced by a chapter on organization of school system at that time followed by the thorough analysis of regulations on pedagogical and hygienic requirements concerning school buildings. The official requirements are afterwards compared with the reality of everyday school classes; the sources for the description of school practice in selected places was found by author in archives both official and personal ones (memoires, inspection reports, school chronicles, etc.). Each part also contains a statistics on number of school buildings in the respective period. The publication has a rich pictorial accompaniment composed by historical and nowadays photographs, postcards, drawings and ground plans; the choosing of apt visual accompaniment was as important and demanding work as writing the text itself. Most pictorial material comes from the collection of The National Pedagogical Museum; other items come from state archives and private collections. For the time being, school buildings topic has been aside the interest of researchers; therefore the publication which covers the results of several-year research is a pioneering work in Czech research milieu. At the same time it sets the topic of school buildings for further research in the framework of the history of education and pedagogy.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-86935-35-5
Počet stran knihy
266
Název nakladatele
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—