Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61387169%3A_____%2F16%3AN0000003" target="_blank" >RIV/61387169:_____/16:N0000003 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://npmk.cz/muzeum/historie-skolnich-budov-2016" target="_blank" >http://npmk.cz/muzeum/historie-skolnich-budov-2016</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Historie školních budov. Od tereziánských reforem po současnost

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Národní pedagogické muzeum se jako vůbec první vědecká instituce v ČR začalo zabývat výzkumem problematiky vývoje školních budov z hlediska dějin pedagogiky. Vedle zpracování tématu formou odborné monografie byla problematika školních budov zpracována a veřejnosti prezentována v podobě muzejní výstavy. Výstava přehledně ukazuje vývoj budov základních škol v českých zemích od konce 18. století po současnost, a to z hlediska dějin školství, nikoliv kunsthistorického či architektonického. Za mezníky každé z pěti částí výstavy jsou proto zvoleny roky významných organizačních změn ve školství, které se jen částečně kryjí se změnami politickými. Těžiště výstavy spočívá v prezentaci pečlivě vybraných ikonografických pramenů. Jejich převážná část pochází ze sbírky fotografií Národního pedagogického muzea, autoři výstavy ale ukazují i fotografie a plány školních budov uložené ve státních archivech. Základní chronologické členění výstavy je doplněné tematickými panely ukazujícími řešení jednotlivých specifických prostor ve školní budově (školní třída, odborné učebny, tělocvičny, školní zahrady apod.). Výstavní panely jsou doplněny trojrozměrnými modely školních budov, které byly zapůjčeny z jiných muzeí i od soukromých sběratelů, některé byly vytvořeny přímo pro potřeby této výstavy. Součástí výstavy jsou i audionahrávky vzpomínek pamětníků (učitelů i žáků) reflektujících vliv podoby a stavu školní budovy na výuku, a sestřih dokumentárních filmů ze 20.-30. let 20. století ukazujících výuku v tehdejších školách v různých místech Československa (filmy byly pro účely výstavy vyhledány v Národním filmovém archivu). Jelikož výstava cílí na širokou veřejnost včetně školní mládeže, je velký důraz kladen na názorné a didaktické uchopení tématu. Muzeum připravilo k výstavě pracovní listy, nabízí možnost vlastnoručního sestavení modelu školy a výstavu doplňuje i výukový program pro školy „Namaluj si svoji školu“.

  • Název v anglickém jazyce

    The history of School Buildings. From the Era of Maria Theresia´s Reforms up to the Present

  • Popis výsledku anglicky

    The National Pedagogical Museum is the first scientific institution in the Czech Republic which has started to research the theme of school buildings development from the pedagogical point of view. Besides the monograph the topic was presented to public by a museum exhibition which presents the development of elementary-school buildings in the Czech lands from the end of the 18th century till the present from the viewpoint of history of education. Therefore the years of fundamental changes in school system are chosen to serve as milestones of five parts of the exhibition. The core of the exhibition consists in carefully selected iconographical sources whose main part originates from collections of the National Pedagogical Museum. However, the authors of the exhibition also show photographs and school building plans deposited in state archives. The basic chronological structure of the exhibition is complemented by thematic exposition panels where arrangements of specific spaces in school buildings (classrooms, gyms, school gardens, etc.) are shown. In the exhibition there are three-dimensional models of school buildings borrowed both from private collectors and museums; some of them were created especially for this occasion. Audio and video recordings are also parts of the exhibition. The audio recordings comprise memoirs of contemporary witnesses (both teachers and pupils) reflecting the influence of the appearance and condition of a school building to lessons. The video recordings consist of documentaries showing the classes in various Czechoslovak schools in the 1920s and the 1930s (the documentaries were sought out in the National Film Archive). As the exhibition focuses on wide public including schoolchildren, the emphasis is put on didactic and illustrative explanation of the topic. For the exhibition museum prepared workbooks, offers to put a model of school together and prepared an educative programme „Draw your own school“.

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>nekrit</sub> - Výstava

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Praha

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    1

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce