Školství na Podkarpatské Rusi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61387169%3A_____%2F18%3AN0000009" target="_blank" >RIV/61387169:_____/18:N0000009 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Školství na Podkarpatské Rusi
Popis výsledku v původním jazyce
Podkarpatská Rus byla k Československu přičleněna až roku 1919. Jednalo se o jednu z nejméně rozvinutých oblastí v celé Evropě, která byla předtím (stejně jako Slovensko) součástí Uherského království, žilo zde ale v převažující míře slovanské obyvatelstvo (Rusíni). Školství zde prakticky vůbec nefungovalo, většina obyvatel byla negramotná. Československému státu připadla úloha vybudovat školství na „zelené louce“. Prvním úkolem bylo zřídit školy (a vystavě budovy škol) a přimět rodiče, aby posílali děti do školy. V tomto byl československý stát během meziválečného období velmi úspěšný. Problémem zůstávala jazyková otázka, kterou se během celé doby nepodařilo rozřešit (diskuze o tom, jestli při výuce používat ukrajinštinu, ruštinu nebo některý z místních dialektů). Kapitola je doplněna medailony významných pedagogických osobností (Josef Pešek, Josef Šimek, Alexa Bokšai) a pojednáním o „cikánské škole“ v Užhorodu - jediném zařízení svého druhu, které se specializovalo na vzdělávání cikánských dětí.
Název v anglickém jazyce
Schooling in the Subcarpathian Ruthenia
Popis výsledku anglicky
Carpathian Ruthenia was affiliated to Czechoslovakia only in 1919. It was one of the least developed regions in Europe, which was previously (as well as Slovakia) part of the Kingdom of Hungary, but there was mostly Slavic population (Ruthenians). There was practically no education at all, most people were illiterate. The Czechoslovak state had the task of complete building of the education system. The first task was to set up schools (and school buildings) and get parents to send children to schools. In this regard was the Czechoslovak state very successful during the interwar period. The problem remained the language question that had not been resolved (fruitless discussions whether to use Ukrainian, Russian, or one of the local dialects). The chapter is accompanied by medallions of important pedagogical personalities (Josef Pešek, Josef Šimek, Alexa Boksai) and a treatise on „Gypsy school“ in Uzhgorod - the only facility of its kind that specialized in the education of Gypsy children.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
„Národní“ školství za první Československé republiky
ISBN
978-80-200-2891-4
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
139-158
Počet stran knihy
353
Název nakladatele
Academia
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—