Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Školství na Podkarpatské Rusi

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61387169%3A_____%2F18%3AN0000009" target="_blank" >RIV/61387169:_____/18:N0000009 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Školství na Podkarpatské Rusi

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Podkarpatská Rus byla k Československu přičleněna až roku 1919. Jednalo se o jednu z nejméně rozvinutých oblastí v celé Evropě, která byla předtím (stejně jako Slovensko) součástí Uherského království, žilo zde ale v převažující míře slovanské obyvatelstvo (Rusíni). Školství zde prakticky vůbec nefungovalo, většina obyvatel byla negramotná. Československému státu připadla úloha vybudovat školství na „zelené louce“. Prvním úkolem bylo zřídit školy (a vystavě budovy škol) a přimět rodiče, aby posílali děti do školy. V tomto byl československý stát během meziválečného období velmi úspěšný. Problémem zůstávala jazyková otázka, kterou se během celé doby nepodařilo rozřešit (diskuze o tom, jestli při výuce používat ukrajinštinu, ruštinu nebo některý z místních dialektů). Kapitola je doplněna medailony významných pedagogických osobností (Josef Pešek, Josef Šimek, Alexa Bokšai) a pojednáním o „cikánské škole“ v Užhorodu - jediném zařízení svého druhu, které se specializovalo na vzdělávání cikánských dětí.

  • Název v anglickém jazyce

    Schooling in the Subcarpathian Ruthenia

  • Popis výsledku anglicky

    Carpathian Ruthenia was affiliated to Czechoslovakia only in 1919. It was one of the least developed regions in Europe, which was previously (as well as Slovakia) part of the Kingdom of Hungary, but there was mostly Slavic population (Ruthenians). There was practically no education at all, most people were illiterate. The Czechoslovak state had the task of complete building of the education system. The first task was to set up schools (and school buildings) and get parents to send children to schools. In this regard was the Czechoslovak state very successful during the interwar period. The problem remained the language question that had not been resolved (fruitless discussions whether to use Ukrainian, Russian, or one of the local dialects). The chapter is accompanied by medallions of important pedagogical personalities (Josef Pešek, Josef Šimek, Alexa Boksai) and a treatise on „Gypsy school“ in Uzhgorod - the only facility of its kind that specialized in the education of Gypsy children.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    „Národní“ školství za první Československé republiky

  • ISBN

    978-80-200-2891-4

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    139-158

  • Počet stran knihy

    353

  • Název nakladatele

    Academia

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly