Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Československá civilizační mise: Asimilační praktiky vůči "cikánským" dětem v letech 1918-1942

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F18%3A10376499" target="_blank" >RIV/00216208:11240/18:10376499 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Československá civilizační mise: Asimilační praktiky vůči "cikánským" dětem v letech 1918-1942

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie představuje kvalitativní mikrohistorickou analýzu dvou souvisejících praktik meziválečného Československa ve vztahu k &quot;cikánským dětem&quot;. Nejprve se věnuje tzv. cikánským školám, ve skutečnosti vyčleněným pomocným třídám pro &quot;cikánské děti&quot;, které byly zřizovány na Slovensku a Podkarpatské Rusi v letech 1927-1938. A následně nastiňuje praxi odebírání dětí z rodin, které byly na základě československého zákona &quot;o potulných cikánech&quot; z roku 1927 úřady označeny za &quot;potulné cikány&quot;. Obě tyto odlišné a lokálně ukotvené praktiky studie zasazuje do širších kontextů výkonu státní správy v daných oblastech (východní Slovensko a Podkarpatská Rus na straně jedné a Čechy na straně druhé) a do dobových expertních diskuzí o &quot;převýchově cikánských dětí&quot;. Autor přitom argumentuje, že se jednalo o dva odlišné přístupy k asimilaci &quot;cikánů&quot; do československé společnosti, tedy takového způsobu začlenění, který je postaven na úplném smazání údajné &quot;cikánské&quot; odlišnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Czechoslovak Civilizing Mision: Assimilation Practices towards Romani Children between 1918 and 1972

  • Popis výsledku anglicky

    The study represents a qualitative micro-historical analysis of two related practices towards Romani children in interwar Czechoslovakia. Firstly, it deals with the so-called Gypsy schools which in fact were segregated special classes for &quot;Gypsy children&quot; and which were established between 1927 and 1938 on the territory of Slovakia and Carpathian Ruthenia. Secondly, it sketches out the practice of taking away the children from the families which were labelled as &quot;wandering Gypsies&quot; according to the Czechoslovak Act No. 117/1927 On Wandering Gypsies. This article puts both these different and locally embedded practices in the context of state administration (East Slovakia and Carpathian Ruthenia on one hand and Bohemia on the other) and contemporary expert debates on &quot;re-educating Gypsy children&quot;. The author argues that it was about two different practices of assimilation of Gypsies into Czechoslovak society, i.e. such a form of inclusion which is based on erasing the former Gypsy difference.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Dějiny - teorie - kritika (History-Theory-Criticism.)

  • ISSN

    1214-7249

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    175-202

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus