Československá civilizační mise: Asimilační praktiky vůči "cikánským" dětem v letech 1918-1942
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F18%3A10376499" target="_blank" >RIV/00216208:11240/18:10376499 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Československá civilizační mise: Asimilační praktiky vůči "cikánským" dětem v letech 1918-1942
Popis výsledku v původním jazyce
Studie představuje kvalitativní mikrohistorickou analýzu dvou souvisejících praktik meziválečného Československa ve vztahu k "cikánským dětem". Nejprve se věnuje tzv. cikánským školám, ve skutečnosti vyčleněným pomocným třídám pro "cikánské děti", které byly zřizovány na Slovensku a Podkarpatské Rusi v letech 1927-1938. A následně nastiňuje praxi odebírání dětí z rodin, které byly na základě československého zákona "o potulných cikánech" z roku 1927 úřady označeny za "potulné cikány". Obě tyto odlišné a lokálně ukotvené praktiky studie zasazuje do širších kontextů výkonu státní správy v daných oblastech (východní Slovensko a Podkarpatská Rus na straně jedné a Čechy na straně druhé) a do dobových expertních diskuzí o "převýchově cikánských dětí". Autor přitom argumentuje, že se jednalo o dva odlišné přístupy k asimilaci "cikánů" do československé společnosti, tedy takového způsobu začlenění, který je postaven na úplném smazání údajné "cikánské" odlišnosti.
Název v anglickém jazyce
Czechoslovak Civilizing Mision: Assimilation Practices towards Romani Children between 1918 and 1972
Popis výsledku anglicky
The study represents a qualitative micro-historical analysis of two related practices towards Romani children in interwar Czechoslovakia. Firstly, it deals with the so-called Gypsy schools which in fact were segregated special classes for "Gypsy children" and which were established between 1927 and 1938 on the territory of Slovakia and Carpathian Ruthenia. Secondly, it sketches out the practice of taking away the children from the families which were labelled as "wandering Gypsies" according to the Czechoslovak Act No. 117/1927 On Wandering Gypsies. This article puts both these different and locally embedded practices in the context of state administration (East Slovakia and Carpathian Ruthenia on one hand and Bohemia on the other) and contemporary expert debates on "re-educating Gypsy children". The author argues that it was about two different practices of assimilation of Gypsies into Czechoslovak society, i.e. such a form of inclusion which is based on erasing the former Gypsy difference.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Dějiny - teorie - kritika (History-Theory-Criticism.)
ISSN
1214-7249
e-ISSN
—
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
175-202
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—