Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Exploring Triboluminescence and Paramagnetism: A Rapid Mn Complex Synthesis for High School and Undergraduate Chemistry Laboratories

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388963%3A_____%2F23%3A00574111" target="_blank" >RIV/61388963:_____/23:00574111 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60461373:22810/23:43928228

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.3c00372" target="_blank" >https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.3c00372</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1021/acs.jchemed.3c00372" target="_blank" >10.1021/acs.jchemed.3c00372</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Exploring Triboluminescence and Paramagnetism: A Rapid Mn Complex Synthesis for High School and Undergraduate Chemistry Laboratories

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Triboluminescence is a fascinating phenomenon that can engage students’ interest in chemistry. However, safe, cost-effective, and accessible laboratory experiments featuring highly triboluminescent substances are limited. To bridge this gap, we present a simple, rapid, semimicro test tube preparation of the visually engaging manganese complex [MnBr2(Ph3PO)2], conducted by high school students. During the laboratory session, students practice various laboratory skills, including handling semimicro quantities of substances, ascertaining the melting point, and recrystallizing the synthesized complex. They also investigate the complex’s triboluminescent, fluorescent, and magnetic properties through straightforward and illustrative experiments. Furthermore, this laboratory activity has been successfully implemented in an undergraduate chemistry didactics course for chemistry educators. The experiment’s simplicity, combined with the safety of starting materials and use of nontoxic solvents, makes it an optimal choice for a variety of educational environments, such as high school and university laboratory sessions, science clubs, and public science outreach activities.

  • Název v anglickém jazyce

    Exploring Triboluminescence and Paramagnetism: A Rapid Mn Complex Synthesis for High School and Undergraduate Chemistry Laboratories

  • Popis výsledku anglicky

    Triboluminescence is a fascinating phenomenon that can engage students’ interest in chemistry. However, safe, cost-effective, and accessible laboratory experiments featuring highly triboluminescent substances are limited. To bridge this gap, we present a simple, rapid, semimicro test tube preparation of the visually engaging manganese complex [MnBr2(Ph3PO)2], conducted by high school students. During the laboratory session, students practice various laboratory skills, including handling semimicro quantities of substances, ascertaining the melting point, and recrystallizing the synthesized complex. They also investigate the complex’s triboluminescent, fluorescent, and magnetic properties through straightforward and illustrative experiments. Furthermore, this laboratory activity has been successfully implemented in an undergraduate chemistry didactics course for chemistry educators. The experiment’s simplicity, combined with the safety of starting materials and use of nontoxic solvents, makes it an optimal choice for a variety of educational environments, such as high school and university laboratory sessions, science clubs, and public science outreach activities.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Chemical Education

  • ISSN

    0021-9584

  • e-ISSN

    1938-1328

  • Svazek periodika

    100

  • Číslo periodika v rámci svazku

    8

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    3061-3069

  • Kód UT WoS článku

    001033259200001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85167817842