Imposed rubber elements for bladed wheel vibration suppression
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F13%3A00395631" target="_blank" >RIV/61388998:_____/13:00395631 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Imposed rubber elements for bladed wheel vibration suppression
Popis výsledku v původním jazyce
The proposed contribution deals with a novelty research of a bladed wheel vibration suppression by inserted elements of temperature resistive rubber like materials. The FKM rubber was selected as a perspective material since it is known by its resistances against high temperatures and against aggressive chemicals. As a study case the five-blade bundle linked by wedge-form rubber elements imposed in the head interspaces of the neighboring blades was chosen. Thermo-mechanical effect on the dynamics of thebundle was investigated numerically and experimentally and a good agreement was achieved in modal characteristics of both approaches. The results of the study show that although the damping markedly decreases in high temperature 150^0 C with respect toa room temperature, the damping capacity of the FKM elements remains still relatively high with comparison to the interblade structural damping by means of the dry friction.
Název v anglickém jazyce
Imposed rubber elements for bladed wheel vibration suppression
Popis výsledku anglicky
The proposed contribution deals with a novelty research of a bladed wheel vibration suppression by inserted elements of temperature resistive rubber like materials. The FKM rubber was selected as a perspective material since it is known by its resistances against high temperatures and against aggressive chemicals. As a study case the five-blade bundle linked by wedge-form rubber elements imposed in the head interspaces of the neighboring blades was chosen. Thermo-mechanical effect on the dynamics of thebundle was investigated numerically and experimentally and a good agreement was achieved in modal characteristics of both approaches. The results of the study show that although the damping markedly decreases in high temperature 150^0 C with respect toa room temperature, the damping capacity of the FKM elements remains still relatively high with comparison to the interblade structural damping by means of the dry friction.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BI - Akustika a kmity
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA101%2F09%2F1166" target="_blank" >GA101/09/1166: Výzkum dynamických vlastností a optimalizace složitých rotujících soustav s nelineárními vazbami a materiály o vysokém útlumu</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 11th International Conference on Vibration Problems
ISBN
978-989-96264-4-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Název nakladatele
APMTAC
Místo vydání
Lisbon
Místo konání akce
Lisbon
Datum konání akce
9. 9. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—