Imposed Rubber Elements for Bladed Wheel Vibration Suppression
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F15%3A00458638" target="_blank" >RIV/61388998:_____/15:00458638 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Imposed Rubber Elements for Bladed Wheel Vibration Suppression
Popis výsledku v původním jazyce
The proposed contribution deals with a novel research focusing on bladed wheel vibration suppression by inserted elements of temperature resistive rubberlike materials. The FKM rubber was selected as a perspective material since it is known by its resistances against high temperatures and against aggressive chemicals. As a study case, the five-blade bundle linked by wedge-form rubber elements imposed in the head interspaces of the neighbouring blades was chosen. Thermo-mechanical effect on the dynamics of the bundle was investigated numerically and experimentally and a good agreement was achieved in modal characteristics of both approaches. The results of the study show that although the material damping markedly decreases at higher temperatures around 150 degrees C with respect to a room temperature, the damping capacity of the FKM elements remains still relatively high with comparison to the interblade structural damping as a result of dry friction.
Název v anglickém jazyce
Imposed Rubber Elements for Bladed Wheel Vibration Suppression
Popis výsledku anglicky
The proposed contribution deals with a novel research focusing on bladed wheel vibration suppression by inserted elements of temperature resistive rubberlike materials. The FKM rubber was selected as a perspective material since it is known by its resistances against high temperatures and against aggressive chemicals. As a study case, the five-blade bundle linked by wedge-form rubber elements imposed in the head interspaces of the neighbouring blades was chosen. Thermo-mechanical effect on the dynamics of the bundle was investigated numerically and experimentally and a good agreement was achieved in modal characteristics of both approaches. The results of the study show that although the material damping markedly decreases at higher temperatures around 150 degrees C with respect to a room temperature, the damping capacity of the FKM elements remains still relatively high with comparison to the interblade structural damping as a result of dry friction.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BI - Akustika a kmity
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA101%2F09%2F1166" target="_blank" >GA101/09/1166: Výzkum dynamických vlastností a optimalizace složitých rotujících soustav s nelineárními vazbami a materiály o vysokém útlumu</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Vibration Engineering & Technologies
ISSN
2321-3558
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
IN - Indická republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
733-741
Kód UT WoS článku
000367595300006
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84953262434