Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Interaction of self-excited and delayed forced excitation on blade bunch

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F16%3A00462734" target="_blank" >RIV/61388998:_____/16:00462734 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Interaction of self-excited and delayed forced excitation on blade bunch

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper deals with control of chaos in a non-linear aeroelastic pitch-plunge model for aircraft wings. While design of non-linear controllers to asymptotically stabilize the initial bifurcation exists in the current literature, the primary goal of this paper is to control the chaotic motion using feedback linearization. For this purpose, a pitch-plunge model with two flaps is considered for the study. The approach proposed for the control of chaos is that of a tracking problem where the system is controlled to a defined limit cycle; thus the chaotic motion is replaced by orbital stability. Using Lie Algebra, a feedback linearization is performed by transforming from the non-linear space to a linear one. The error dynamics is established as the deviation of the chaotic trajectory from that of the desired path and tracking is attained by reducing the error to zero. The ability of this approach to control chaos is demonstrated for a certain set of parameters of the pitch-plunge model, chosen from the literature.

  • Název v anglickém jazyce

    Interaction of self-excited and delayed forced excitation on blade bunch

  • Popis výsledku anglicky

    This paper deals with control of chaos in a non-linear aeroelastic pitch-plunge model for aircraft wings. While design of non-linear controllers to asymptotically stabilize the initial bifurcation exists in the current literature, the primary goal of this paper is to control the chaotic motion using feedback linearization. For this purpose, a pitch-plunge model with two flaps is considered for the study. The approach proposed for the control of chaos is that of a tracking problem where the system is controlled to a defined limit cycle; thus the chaotic motion is replaced by orbital stability. Using Lie Algebra, a feedback linearization is performed by transforming from the non-linear space to a linear one. The error dynamics is established as the deviation of the chaotic trajectory from that of the desired path and tracking is attained by reducing the error to zero. The ability of this approach to control chaos is demonstrated for a certain set of parameters of the pitch-plunge model, chosen from the literature.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    BI - Akustika a kmity

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-04546S" target="_blank" >GA16-04546S: Aeroelastické vazby a dynamické chování rotačně periodických těles</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    VETOMAC-XII

  • ISBN

    978-83-61021-69-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych

  • Místo vydání

    Warszawa

  • Místo konání akce

    Warsaw

  • Datum konání akce

    7. 9. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku