Interaction of self-excited and delayed forced excitation on blade bunch
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F16%3A00462734" target="_blank" >RIV/61388998:_____/16:00462734 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Interaction of self-excited and delayed forced excitation on blade bunch
Popis výsledku v původním jazyce
This paper deals with control of chaos in a non-linear aeroelastic pitch-plunge model for aircraft wings. While design of non-linear controllers to asymptotically stabilize the initial bifurcation exists in the current literature, the primary goal of this paper is to control the chaotic motion using feedback linearization. For this purpose, a pitch-plunge model with two flaps is considered for the study. The approach proposed for the control of chaos is that of a tracking problem where the system is controlled to a defined limit cycle; thus the chaotic motion is replaced by orbital stability. Using Lie Algebra, a feedback linearization is performed by transforming from the non-linear space to a linear one. The error dynamics is established as the deviation of the chaotic trajectory from that of the desired path and tracking is attained by reducing the error to zero. The ability of this approach to control chaos is demonstrated for a certain set of parameters of the pitch-plunge model, chosen from the literature.
Název v anglickém jazyce
Interaction of self-excited and delayed forced excitation on blade bunch
Popis výsledku anglicky
This paper deals with control of chaos in a non-linear aeroelastic pitch-plunge model for aircraft wings. While design of non-linear controllers to asymptotically stabilize the initial bifurcation exists in the current literature, the primary goal of this paper is to control the chaotic motion using feedback linearization. For this purpose, a pitch-plunge model with two flaps is considered for the study. The approach proposed for the control of chaos is that of a tracking problem where the system is controlled to a defined limit cycle; thus the chaotic motion is replaced by orbital stability. Using Lie Algebra, a feedback linearization is performed by transforming from the non-linear space to a linear one. The error dynamics is established as the deviation of the chaotic trajectory from that of the desired path and tracking is attained by reducing the error to zero. The ability of this approach to control chaos is demonstrated for a certain set of parameters of the pitch-plunge model, chosen from the literature.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BI - Akustika a kmity
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-04546S" target="_blank" >GA16-04546S: Aeroelastické vazby a dynamické chování rotačně periodických těles</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
VETOMAC-XII
ISBN
978-83-61021-69-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Název nakladatele
Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych
Místo vydání
Warszawa
Místo konání akce
Warsaw
Datum konání akce
7. 9. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—