Bladed wheel model with tie-boss couplings for dynamic analysis
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F17%3A00478812" target="_blank" >RIV/61388998:_____/17:00478812 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Bladed wheel model with tie-boss couplings for dynamic analysis
Popis výsledku v původním jazyce
This contribution deals with a design of bladed wheel model with tie-bosses for numerical and experimental dynamic analysis of the turbine blades with dry-friction couplings. Besides modal analysis of the linearized wheel model a non-linear dynamical response of the three blade bundel with friction couplings in the tie-bosses were computed for description of a friction damping. Three-dimensional FE model with friction contact was developed in the program ANSYS 15.0. The Augmented Lagrangian method was used to compute contact normal pressures and friction stresses. The friction coupling was modeled by the Isotropic Coulomb´s law. For a description of the friction coefficient, its dependence on relative volocity was considered. The damping ratio of the friction damping was evaluated from the envelope of free vibration attenuations after short harmonic excitation.
Název v anglickém jazyce
Bladed wheel model with tie-boss couplings for dynamic analysis
Popis výsledku anglicky
This contribution deals with a design of bladed wheel model with tie-bosses for numerical and experimental dynamic analysis of the turbine blades with dry-friction couplings. Besides modal analysis of the linearized wheel model a non-linear dynamical response of the three blade bundel with friction couplings in the tie-bosses were computed for description of a friction damping. Three-dimensional FE model with friction contact was developed in the program ANSYS 15.0. The Augmented Lagrangian method was used to compute contact normal pressures and friction stresses. The friction coupling was modeled by the Isotropic Coulomb´s law. For a description of the friction coefficient, its dependence on relative volocity was considered. The damping ratio of the friction damping was evaluated from the envelope of free vibration attenuations after short harmonic excitation.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-04546S" target="_blank" >GA16-04546S: Aeroelastické vazby a dynamické chování rotačně periodických těles</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
DYNAMESI 2017
ISBN
978-80-87012-62-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
79-86
Název nakladatele
Institute of Thermomechanics CAS, v. v. i.
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Crakow
Datum konání akce
28. 2. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—