Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Bladed wheel model with tie-boss couplings for dynamic analysis

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F17%3A00478812" target="_blank" >RIV/61388998:_____/17:00478812 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Bladed wheel model with tie-boss couplings for dynamic analysis

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This contribution deals with a design of bladed wheel model with tie-bosses for numerical and experimental dynamic analysis of the turbine blades with dry-friction couplings. Besides modal analysis of the linearized wheel model a non-linear dynamical response of the three blade bundel with friction couplings in the tie-bosses were computed for description of a friction damping. Three-dimensional FE model with friction contact was developed in the program ANSYS 15.0. The Augmented Lagrangian method was used to compute contact normal pressures and friction stresses. The friction coupling was modeled by the Isotropic Coulomb´s law. For a description of the friction coefficient, its dependence on relative volocity was considered. The damping ratio of the friction damping was evaluated from the envelope of free vibration attenuations after short harmonic excitation.

  • Název v anglickém jazyce

    Bladed wheel model with tie-boss couplings for dynamic analysis

  • Popis výsledku anglicky

    This contribution deals with a design of bladed wheel model with tie-bosses for numerical and experimental dynamic analysis of the turbine blades with dry-friction couplings. Besides modal analysis of the linearized wheel model a non-linear dynamical response of the three blade bundel with friction couplings in the tie-bosses were computed for description of a friction damping. Three-dimensional FE model with friction contact was developed in the program ANSYS 15.0. The Augmented Lagrangian method was used to compute contact normal pressures and friction stresses. The friction coupling was modeled by the Isotropic Coulomb´s law. For a description of the friction coefficient, its dependence on relative volocity was considered. The damping ratio of the friction damping was evaluated from the envelope of free vibration attenuations after short harmonic excitation.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-04546S" target="_blank" >GA16-04546S: Aeroelastické vazby a dynamické chování rotačně periodických těles</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    DYNAMESI 2017

  • ISBN

    978-80-87012-62-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    79-86

  • Název nakladatele

    Institute of Thermomechanics CAS, v. v. i.

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Crakow

  • Datum konání akce

    28. 2. 2017

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku