Numerical analysis of dry friction damping effect of tie-boss couplings on three blade bundle
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F17%3A00479401" target="_blank" >RIV/61388998:_____/17:00479401 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1115/DETC2017-67118" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1115/DETC2017-67118</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1115/DETC2017-67118" target="_blank" >10.1115/DETC2017-67118</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Numerical analysis of dry friction damping effect of tie-boss couplings on three blade bundle
Popis výsledku v původním jazyce
This contribution deals with a design of bladed whel model with tie-boss couplings for numerical and experimental dynamic analysis. Besides modal analysis of the linearized wheel model a non-linear dynamical response of the three blade bundle with friction couplings in the tie-bosses were computed for description of a friction damping. Three-dimensional FE model with friction contacts was developed in the program ANSYS 15.0. The Augmented Lagrangian method was used to compute contact normal pressures and friction stresses. The friction coupling ws modeled by the Isotropic Coulomb´s law. For a description of the friction coefficient, its dependence on relative velocity was considered. The damping ratio of the friction damping was evaluated from the envelope of free vibration attenuations after short harmonic excitation. The first experimental results for validation of the numerical model are discussed at the end.n
Název v anglickém jazyce
Numerical analysis of dry friction damping effect of tie-boss couplings on three blade bundle
Popis výsledku anglicky
This contribution deals with a design of bladed whel model with tie-boss couplings for numerical and experimental dynamic analysis. Besides modal analysis of the linearized wheel model a non-linear dynamical response of the three blade bundle with friction couplings in the tie-bosses were computed for description of a friction damping. Three-dimensional FE model with friction contacts was developed in the program ANSYS 15.0. The Augmented Lagrangian method was used to compute contact normal pressures and friction stresses. The friction coupling ws modeled by the Isotropic Coulomb´s law. For a description of the friction coefficient, its dependence on relative velocity was considered. The damping ratio of the friction damping was evaluated from the envelope of free vibration attenuations after short harmonic excitation. The first experimental results for validation of the numerical model are discussed at the end.n
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-04546S" target="_blank" >GA16-04546S: Aeroelastické vazby a dynamické chování rotačně periodických těles</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the ASME Design Engineering Technical Conference
ISBN
978-07-918-5822-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Název nakladatele
American Society of Mechanical Engineers (ASME)
Místo vydání
Washington
Místo konání akce
Cleveland, Ohio
Datum konání akce
6. 8. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—