Efficient prediction of classical flutter stability of turbomachinery blade using the boundary element type numerical method
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F20%3A00524925" target="_blank" >RIV/61388998:_____/20:00524925 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0955799720300199?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0955799720300199?via%3Dihub</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.enganabound.2020.01.013" target="_blank" >10.1016/j.enganabound.2020.01.013</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Efficient prediction of classical flutter stability of turbomachinery blade using the boundary element type numerical method
Popis výsledku v původním jazyce
In this paper classical flutter phenomena in power turbine rotor is studied. A medium fidelity 2D flow solver based on boundary element method is developed for this purpose. The classical flutter parameters in turbomachinery cascades such as aerodynamic damping at different inter-blade phase angleare estimated using flutter stability analysis flow solver. The flow solver isdeveloped using 2D unsteady potential ow based panel method. The unsteadyaerodynamic loading on the vibrating cascade is estimated using a traveling-wave mode oscillation. The simulated aerodynamic damping and pressure coeficient using boundary element method are compared against both experimental data and the computational uid dynamics model's resultsat difeerent ow conditions. The boundary element based method results demonstrate good agreement with experimental data. The boundaryelement based flow solver shows significant reduction in computational time compared to computational fluid dynamics model.
Název v anglickém jazyce
Efficient prediction of classical flutter stability of turbomachinery blade using the boundary element type numerical method
Popis výsledku anglicky
In this paper classical flutter phenomena in power turbine rotor is studied. A medium fidelity 2D flow solver based on boundary element method is developed for this purpose. The classical flutter parameters in turbomachinery cascades such as aerodynamic damping at different inter-blade phase angleare estimated using flutter stability analysis flow solver. The flow solver isdeveloped using 2D unsteady potential ow based panel method. The unsteadyaerodynamic loading on the vibrating cascade is estimated using a traveling-wave mode oscillation. The simulated aerodynamic damping and pressure coeficient using boundary element method are compared against both experimental data and the computational uid dynamics model's resultsat difeerent ow conditions. The boundary element based method results demonstrate good agreement with experimental data. The boundaryelement based flow solver shows significant reduction in computational time compared to computational fluid dynamics model.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-04546S" target="_blank" >GA16-04546S: Aeroelastické vazby a dynamické chování rotačně periodických těles</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Engineering Analysis With Boundary Elements
ISSN
0955-7997
e-ISSN
—
Svazek periodika
113
Číslo periodika v rámci svazku
April
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
328-345
Kód UT WoS článku
000518874200027
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85079042759