Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Supression of classical flutter ocsillations in bladed wheel using inner damping effect

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F20%3A00535110" target="_blank" >RIV/61388998:_____/20:00535110 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.easdprocedia.org/conferences/easd-conferences/eurodyn-2020/9031" target="_blank" >https://www.easdprocedia.org/conferences/easd-conferences/eurodyn-2020/9031</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.47964/1120.9031.20212" target="_blank" >10.47964/1120.9031.20212</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Supression of classical flutter ocsillations in bladed wheel using inner damping effect

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Inner material damping effect for reduction of self-excited vibrations due to aeroelastic instability is studied on a numerical reduced model of a rotating turbine wheel with 66 blades. The aerodynamic nozzle excitation of the rotating wheel arises from the spatially periodical flow of steam through the stator blade cascade. This excitation causes travelling deformation waves in the wheel. The analysis of forced vibration of the wheel under selfexcitation is oriented on the narrow frequency range and therefore the bladed wheel is modelled by a modal synthesis method. The self-excited aero-elastic forces are described by Van der Pol model acting herein independently to the 1th axial flexural mode of each blade of the wheel. Numerical simulations showed a very fast entry of amplitudes increase due to selfexcitation.nThe initial forced vibration mode by nozzle excitation was decisive for the vibration pattern of self-excitation. Its suppression depended on the ratio between the intensity factor of self-excitation and the size of proportional damping describing the inner damping.

  • Název v anglickém jazyce

    Supression of classical flutter ocsillations in bladed wheel using inner damping effect

  • Popis výsledku anglicky

    Inner material damping effect for reduction of self-excited vibrations due to aeroelastic instability is studied on a numerical reduced model of a rotating turbine wheel with 66 blades. The aerodynamic nozzle excitation of the rotating wheel arises from the spatially periodical flow of steam through the stator blade cascade. This excitation causes travelling deformation waves in the wheel. The analysis of forced vibration of the wheel under selfexcitation is oriented on the narrow frequency range and therefore the bladed wheel is modelled by a modal synthesis method. The self-excited aero-elastic forces are described by Van der Pol model acting herein independently to the 1th axial flexural mode of each blade of the wheel. Numerical simulations showed a very fast entry of amplitudes increase due to selfexcitation.nThe initial forced vibration mode by nozzle excitation was decisive for the vibration pattern of self-excitation. Its suppression depended on the ratio between the intensity factor of self-excitation and the size of proportional damping describing the inner damping.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GC19-02288J" target="_blank" >GC19-02288J: Robustní metody redukce-řádu modelu pro úlohy interakce poddajných těles s tekutinou</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    EURODYN 2020

  • ISBN

    978-618-85072-0-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    402-411

  • Název nakladatele

    National Technical University of Athens (NTUA)

  • Místo vydání

    Athens

  • Místo konání akce

    Athény

  • Datum konání akce

    23. 11. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku