Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Geometrically realistic macro-scale model for multi-scalesimulations of catalytic filters for automotive gasaftertreatment

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F20%3A00540987" target="_blank" >RIV/61388998:_____/20:00540987 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60461373:22340/20:43921542

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www2.it.cas.cz/fm2015/im/admin/showfile/data/my/Papers/2020/11-TPFM2020.pdf" target="_blank" >http://www2.it.cas.cz/fm2015/im/admin/showfile/data/my/Papers/2020/11-TPFM2020.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14311/TPFM.2020.011" target="_blank" >10.14311/TPFM.2020.011</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Geometrically realistic macro-scale model for multi-scalesimulations of catalytic filters for automotive gasaftertreatment

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper is part of a research focused on simulating (i) the catalytic conversion of environment endangering gases, and (ii) trapping of the particulate matter in automotive exhaust gas aftertreatment. Historically, the catalytic conversion and the filtration of soot particles were performed in independent devices. However, recent trend is to combine the catalytic converter and soot filter into a single device, the catalytic filter. Compared to the standard two-device system, the catalytic filter is more compact and has lower heat losses. Nevertheless, it is highly sensitive to the catalyst distribution. This study extends our recently developed methodology for pore-scale simulations of flow, diffusion and reaction in the coated catalytic filters. The extension consists of enabling data transfer from macro- to pore-scale models by preparing geometrically realistic macro-scale CFD simulations. The simulation geometry is based on XRT scans of real-life catalytic filters. The flow data from the newly developed macro-scale model are mapped as boundary conditions into the pore-scale simulations and used to improve the estimates of the catalytic filter filtration efficiency.

  • Název v anglickém jazyce

    Geometrically realistic macro-scale model for multi-scalesimulations of catalytic filters for automotive gasaftertreatment

  • Popis výsledku anglicky

    This paper is part of a research focused on simulating (i) the catalytic conversion of environment endangering gases, and (ii) trapping of the particulate matter in automotive exhaust gas aftertreatment. Historically, the catalytic conversion and the filtration of soot particles were performed in independent devices. However, recent trend is to combine the catalytic converter and soot filter into a single device, the catalytic filter. Compared to the standard two-device system, the catalytic filter is more compact and has lower heat losses. Nevertheless, it is highly sensitive to the catalyst distribution. This study extends our recently developed methodology for pore-scale simulations of flow, diffusion and reaction in the coated catalytic filters. The extension consists of enabling data transfer from macro- to pore-scale models by preparing geometrically realistic macro-scale CFD simulations. The simulation geometry is based on XRT scans of real-life catalytic filters. The flow data from the newly developed macro-scale model are mapped as boundary conditions into the pore-scale simulations and used to improve the estimates of the catalytic filter filtration efficiency.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF15_003%2F0000493" target="_blank" >EF15_003/0000493: Centrum pro výzkum nelineárního dynamického chování pokročilých materiálů ve strojírenství (CeNDYNMAT)</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Topical Problems of Fluid Mechanics 2020

  • ISBN

    978-80-87012-74-1

  • ISSN

    2336-5781

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    82-89

  • Název nakladatele

    Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i.

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    19. 2. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku