The new HPC results of 3D FE modelling of dry-friction damping at tie-boss couplings of bladed wheel - 6nd resonant mode
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F21%3A00543670" target="_blank" >RIV/61388998:_____/21:00543670 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The new HPC results of 3D FE modelling of dry-friction damping at tie-boss couplings of bladed wheel - 6nd resonant mode
Popis výsledku v původním jazyce
The paper is a direct continuation of our study published in the last colloquium DYMAMESI. This paper deals with the new results of dry-friction damping calculation of the bladed wheel with tie-boss couplings vibrating at a higher resonant mode, i.e. mode with 6 nodal diameters (ND). The numerical solution of the wheel based on 3D finite element method with surface-to-surface dry friction contact model is applied. Due to dry friction contacts and non-linear solution, it leads to HPC computations and long computation times. Therefore, the earlier proposed computational strategy for damping evaluation where the resonant attenuation is computed directly from the defined resonant initial conditions given by the 6ND mode is used. Comparison of experimental and numerical results of dynamical behaviour of the bladed wheel yields a reasonable agreement for the studied vibration mode.
Název v anglickém jazyce
The new HPC results of 3D FE modelling of dry-friction damping at tie-boss couplings of bladed wheel - 6nd resonant mode
Popis výsledku anglicky
The paper is a direct continuation of our study published in the last colloquium DYMAMESI. This paper deals with the new results of dry-friction damping calculation of the bladed wheel with tie-boss couplings vibrating at a higher resonant mode, i.e. mode with 6 nodal diameters (ND). The numerical solution of the wheel based on 3D finite element method with surface-to-surface dry friction contact model is applied. Due to dry friction contacts and non-linear solution, it leads to HPC computations and long computation times. Therefore, the earlier proposed computational strategy for damping evaluation where the resonant attenuation is computed directly from the defined resonant initial conditions given by the 6ND mode is used. Comparison of experimental and numerical results of dynamical behaviour of the bladed wheel yields a reasonable agreement for the studied vibration mode.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-26779S" target="_blank" >GA20-26779S: Výzkum nestabilit dynamického stall flutteru a jejich následků na aplikace turbostrojů pomocí matematických, numerických a experimentálních metod</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Dynamics of Machines and Mechanical Systems with Interactions, DYMAMESI 2021
ISBN
978-80-87012-75-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
59-64
Název nakladatele
Institute of Thermomechanics Academy of Sciences of the Czech Republic, v. v. i.
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Cracow - Prague
Datum konání akce
2. 3. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—