Dry Friction Interblade Damping by 3D FEM Modelling of Bladed Disk: HPC Calculations Compared with Experiment
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F21%3A00547961" target="_blank" >RIV/61388998:_____/21:00547961 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.hindawi.com/journals/sv/2021/5554379/" target="_blank" >https://www.hindawi.com/journals/sv/2021/5554379/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1155/2021/5554379" target="_blank" >10.1155/2021/5554379</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Dry Friction Interblade Damping by 3D FEM Modelling of Bladed Disk: HPC Calculations Compared with Experiment
Popis výsledku v původním jazyce
Interblade contacts and damping evaluation of the turbine bladed wheel with prestressed dry friction contacts are solved by the 3D finite element method with the surface-to-surface dry friction contact model. This makes it possible to model the space relative motions of contact pairs that occur during blade vibrations. To experimentally validate the model, a physical model of the bladed wheel with tie-boss couplings was built and tested. HPC computation with a proposed strategy was used to lower the computational time of the nonlinear solution of the wheel resonant attenuation used for damping estimation. Comparison of experimental and numerical results of damping estimation yields a very good agreement.
Název v anglickém jazyce
Dry Friction Interblade Damping by 3D FEM Modelling of Bladed Disk: HPC Calculations Compared with Experiment
Popis výsledku anglicky
Interblade contacts and damping evaluation of the turbine bladed wheel with prestressed dry friction contacts are solved by the 3D finite element method with the surface-to-surface dry friction contact model. This makes it possible to model the space relative motions of contact pairs that occur during blade vibrations. To experimentally validate the model, a physical model of the bladed wheel with tie-boss couplings was built and tested. HPC computation with a proposed strategy was used to lower the computational time of the nonlinear solution of the wheel resonant attenuation used for damping estimation. Comparison of experimental and numerical results of damping estimation yields a very good agreement.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-26779S" target="_blank" >GA20-26779S: Výzkum nestabilit dynamického stall flutteru a jejich následků na aplikace turbostrojů pomocí matematických, numerických a experimentálních metod</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Shock and Vibration
ISSN
1070-9622
e-ISSN
1875-9203
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
October
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
5554379
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85118174933