Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dry Friction Interblade Damping by 3D FEM Modelling of Bladed Disk: HPC Calculations Compared with Experiment

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F21%3A00547961" target="_blank" >RIV/61388998:_____/21:00547961 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.hindawi.com/journals/sv/2021/5554379/" target="_blank" >https://www.hindawi.com/journals/sv/2021/5554379/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1155/2021/5554379" target="_blank" >10.1155/2021/5554379</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Dry Friction Interblade Damping by 3D FEM Modelling of Bladed Disk: HPC Calculations Compared with Experiment

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Interblade contacts and damping evaluation of the turbine bladed wheel with prestressed dry friction contacts are solved by the 3D finite element method with the surface-to-surface dry friction contact model. This makes it possible to model the space relative motions of contact pairs that occur during blade vibrations. To experimentally validate the model, a physical model of the bladed wheel with tie-boss couplings was built and tested. HPC computation with a proposed strategy was used to lower the computational time of the nonlinear solution of the wheel resonant attenuation used for damping estimation. Comparison of experimental and numerical results of damping estimation yields a very good agreement.

  • Název v anglickém jazyce

    Dry Friction Interblade Damping by 3D FEM Modelling of Bladed Disk: HPC Calculations Compared with Experiment

  • Popis výsledku anglicky

    Interblade contacts and damping evaluation of the turbine bladed wheel with prestressed dry friction contacts are solved by the 3D finite element method with the surface-to-surface dry friction contact model. This makes it possible to model the space relative motions of contact pairs that occur during blade vibrations. To experimentally validate the model, a physical model of the bladed wheel with tie-boss couplings was built and tested. HPC computation with a proposed strategy was used to lower the computational time of the nonlinear solution of the wheel resonant attenuation used for damping estimation. Comparison of experimental and numerical results of damping estimation yields a very good agreement.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-26779S" target="_blank" >GA20-26779S: Výzkum nestabilit dynamického stall flutteru a jejich následků na aplikace turbostrojů pomocí matematických, numerických a experimentálních metod</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Shock and Vibration

  • ISSN

    1070-9622

  • e-ISSN

    1875-9203

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    October

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    5554379

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85118174933