Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Multipoint electromagnetic excitation for experimental investigation of rotating bladed wheel dynamics

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F21%3A00546975" target="_blank" >RIV/61388998:_____/21:00546975 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.icsv27.org/" target="_blank" >https://www.icsv27.org/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Multipoint electromagnetic excitation for experimental investigation of rotating bladed wheel dynamics

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Modern turbine bladed wheels are designed for higher operating temperatures and flow rates. How-ever, the trend of producing ever-longer and ever-thinner blades leads to lower dynamic stiffness. Therefore, dynamic stiffness and structural damping must be increased by additional structural ele-ments, e.g. tie-bosses, shroud connections. Such a complex mechanical structures with dry friction contacts require very precise experimental investigation under rotation. However, verification of their dynamics needs also sufficient force capacity of contactless excitation to exceed the adhesion forces in contacts. Therefore we have dealt with a development of multipoint electromagnetic exci-tation systems in our rotary laboratory. We use two strategies of excitation. The strategy A is based on the affinity of excitation forces to the travelling waves when analytical solution serves for design of the optimal space distribution and time dependences of the multipoint electromagnetic excitation. As to the placement of electromagnets and phase shift of the excitation harmonic signals, it is de-pendent on number of nodal diameters. At the strategy B, the electromagnetic pulses are synchro-nized with wheel revolutions and with dynamic responses of selected blades measured by the strain-gauge system. It requires accurate synchronization of the electromagnets with wheel revolutions and with a dynamic response of the selected blade.

  • Název v anglickém jazyce

    Multipoint electromagnetic excitation for experimental investigation of rotating bladed wheel dynamics

  • Popis výsledku anglicky

    Modern turbine bladed wheels are designed for higher operating temperatures and flow rates. How-ever, the trend of producing ever-longer and ever-thinner blades leads to lower dynamic stiffness. Therefore, dynamic stiffness and structural damping must be increased by additional structural ele-ments, e.g. tie-bosses, shroud connections. Such a complex mechanical structures with dry friction contacts require very precise experimental investigation under rotation. However, verification of their dynamics needs also sufficient force capacity of contactless excitation to exceed the adhesion forces in contacts. Therefore we have dealt with a development of multipoint electromagnetic exci-tation systems in our rotary laboratory. We use two strategies of excitation. The strategy A is based on the affinity of excitation forces to the travelling waves when analytical solution serves for design of the optimal space distribution and time dependences of the multipoint electromagnetic excitation. As to the placement of electromagnets and phase shift of the excitation harmonic signals, it is de-pendent on number of nodal diameters. At the strategy B, the electromagnetic pulses are synchro-nized with wheel revolutions and with dynamic responses of selected blades measured by the strain-gauge system. It requires accurate synchronization of the electromagnets with wheel revolutions and with a dynamic response of the selected blade.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-26779S" target="_blank" >GA20-26779S: Výzkum nestabilit dynamického stall flutteru a jejich následků na aplikace turbostrojů pomocí matematických, numerických a experimentálních metod</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    27th International Congress on Sound and Vibration: ICSV27

  • ISBN

    978-83-7880-799-5

  • ISSN

    2329-3675

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    176

  • Název nakladatele

    Silesian University Press

  • Místo vydání

    Gliwice, Poland

  • Místo konání akce

    Virtual, Online

  • Datum konání akce

    11. 7. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku