Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A meshless method for subsonic stall flutter analysis of turbomachinery 3D blade cascade

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F21%3A00549845" target="_blank" >RIV/61388998:_____/21:00549845 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.pan.pl/dlibra/publication/139000/edition/120815/content" target="_blank" >https://journals.pan.pl/dlibra/publication/139000/edition/120815/content</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.24425/bpasts.2021.139000" target="_blank" >10.24425/bpasts.2021.139000</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A meshless method for subsonic stall flutter analysis of turbomachinery 3D blade cascade

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The analysis of subsonic stall flutter in turbomachinery blade cascade is carried out using a medium-fidelity reduced-order aeroelastic numerical model. The model is a type of field mesh-free approach and based on a hybrid boundary element method. The medium-fidelity flow solver is developed on the principle of viscous-inviscid two-way weak-coupling approach. The hybrid flow solver is employed to model separated flow and stall flutter in the 3D blade cascade at subsonic speed. The aerodynamic damping coefficient w.r.t. inter blade phase angle in traveling-wave mode is estimated along with other parameters. The same stability parameter is used to analyze the cascade flutter resistance regime. The estimated results are validated against experimental measurements as well as Navier-Stokes based high fidelity CFD model. The simulated results show good agreement with experimental data. Furthermore, the hybrid flow solver has managed to bring down the computational cost significantly as compared to mesh-based CFD models. Therefore, all the prime objectives of the research have been successfully achieved.n

  • Název v anglickém jazyce

    A meshless method for subsonic stall flutter analysis of turbomachinery 3D blade cascade

  • Popis výsledku anglicky

    The analysis of subsonic stall flutter in turbomachinery blade cascade is carried out using a medium-fidelity reduced-order aeroelastic numerical model. The model is a type of field mesh-free approach and based on a hybrid boundary element method. The medium-fidelity flow solver is developed on the principle of viscous-inviscid two-way weak-coupling approach. The hybrid flow solver is employed to model separated flow and stall flutter in the 3D blade cascade at subsonic speed. The aerodynamic damping coefficient w.r.t. inter blade phase angle in traveling-wave mode is estimated along with other parameters. The same stability parameter is used to analyze the cascade flutter resistance regime. The estimated results are validated against experimental measurements as well as Navier-Stokes based high fidelity CFD model. The simulated results show good agreement with experimental data. Furthermore, the hybrid flow solver has managed to bring down the computational cost significantly as compared to mesh-based CFD models. Therefore, all the prime objectives of the research have been successfully achieved.n

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-26779S" target="_blank" >GA20-26779S: Výzkum nestabilit dynamického stall flutteru a jejich následků na aplikace turbostrojů pomocí matematických, numerických a experimentálních metod</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Polish Academy of Sciences. Bulletin. Technical Sciences

  • ISSN

    0239-7528

  • e-ISSN

    2300-1917

  • Svazek periodika

    69

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    e139000

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85122270224