Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Funkční vzorek tlumícího kroužku s proměnnou křivostí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F21%3A00552404" target="_blank" >RIV/61388998:_____/21:00552404 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Funkční vzorek tlumícího kroužku s proměnnou křivostí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jedná se o návrh a realizaci tlumiče hluku ve formě třecího tlumicího kroužku primárně aplikovatelného pro železniční dopravu. Geometrie tlumícího kroužku s proměnnou křivostí střednice nahrazuje stávající řešení tlumicího kroužku s konstantní křivostí střednice. Kroužek s proměnnou křivostí střednice vyvozuje liniový konstantní tlak mezi kroužkem a drážkou ve věnci železničního kola, což vede k vyšší disipaci energie ve třecích plochách a tedy k zvýšení účinnosti tlumení sestavy kolo-tlumič. Materiál kroužku byl navržen s ohledem na možné tepelné zatížení železničních kol, a to až do teplot 600°C. Taktéž byly navrženy a odzkoušeny antikorozní nátěry, které snižují elektro galvanickou korozi, výrazně zvyšují životnost a prodlužují funkčnost tlumicího systému. Z hlediska montáže dochází k eliminaci pojištění konců drátů svarovým spojem a je tedy možné tlumicí kroužek demontovat a využit na další kolo.

  • Název v anglickém jazyce

    Functional sample of a damping ring with variable curvature

  • Popis výsledku anglicky

    This is the design and realization of a silencer in the form of a friction damping ring primarily applicable for railway transport. The geometry of the damping ring with a variable centreline curvature replaces the existing design of a constant centreline curvature damping ring. The variable centerline curvature ring induces a linear constant pressure between the ring and the groove in the railway wheel, resulting in higher energy dissipation in the friction surfaces, and therefore increasing the damping efficiency of the wheel-damper assembly. The ring material has been designed to take into account the possible thermal loading of railway wheels, up to temperatures of 600°C. Anti-corrosive coatings were also designed and tested to reduce electro-galvanic corrosion, significantly increasing the service life and extending the functionality of the damping system. In terms of assembly, the insurance of the wire ends by welding is eliminated and the damping ring can therefore be dismantled and used for the next wheel.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TF06000020" target="_blank" >TF06000020: Transfer inteligentních a inovativních technologií tlumení pro potlačení vibrací a hluku železničních pryží odpružených kol a silentbloků motoru automobilů</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    INV21-058

  • Číselná identifikace

    INV21-057

  • Technické parametry

    Provozní teplota: -50 °C až +600 °C, Životnost tlumícího systému: min. 5 let, Hmotnost: 1–4 kg (v závislosti na průměru kola a průřezu tlumícího kroužku), Poměrný útlum: 0.1–2 % na vyznaných tvarech kmitání kola, Aplikovatelnost v dopravě: vysokorychlostní, příměstská, městská a nákladní, Typy korozivzdorných úprav: vhodný Zn antikorozní nátěr a korozivzdorná ocel, Opakovatelná aplikace: max. na 2 kola min. 2 mil. km, Kolo s tlumičem vyhovuje technickému schvalování dle ČSN EN 13979-1+A2: z 6/2020, smlouva uzavřena s Bonatrans Group a.s.

  • Ekonomické parametry

    Časová a finanční úspora při montáži kroužku do drážky železničního kola oproti současnému řešení, kdy jsou konce kroužků svařovány. Vyšší životnost a účinnost tlumení zvyšuje konkurenceschopnost a možnost obchodní realizace tlumených kol firmy Bonatrans Group a.s.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    61388998

  • Název vlastníka

    Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem