Use of energy deposition spectrometer liulin for individual monitoring of aircrew
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61389005%3A_____%2F11%3A00360645" target="_blank" >RIV/61389005:_____/11:00360645 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1093/rpd/ncq505" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1093/rpd/ncq505</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1093/rpd/ncq505" target="_blank" >10.1093/rpd/ncq505</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Use of energy deposition spectrometer liulin for individual monitoring of aircrew
Popis výsledku v původním jazyce
Silicon energy deposition spectrometer Liulin is used to characterise radiation field on board aircraft, spacecraft, at alpine observatories and at heavy ion accelerators. In this work, calibrations performed in these radiation fields are presented and an improved method developed for calculation of ambient dose equivalent H*(10) on board aircraft is described. Since 2001, a simple method employing the energy deposition spectra had been used to determine H*(10) on board aircraft but, in 2004, it becameclear that the resulting values were strongly biased at locations close to Earth's equator. The improved method took into account the composition of the radiation field via the ratio of absorbed doses D-low and D-neut reflecting the contributions from low-LET particles and neutrons, respectively. It resulted in much better agreement with the EPCARD computer code for all aircraft locations; relative differences were within 11 % for low-LET and 20 % for neutron components of H*(10).
Název v anglickém jazyce
Use of energy deposition spectrometer liulin for individual monitoring of aircrew
Popis výsledku anglicky
Silicon energy deposition spectrometer Liulin is used to characterise radiation field on board aircraft, spacecraft, at alpine observatories and at heavy ion accelerators. In this work, calibrations performed in these radiation fields are presented and an improved method developed for calculation of ambient dose equivalent H*(10) on board aircraft is described. Since 2001, a simple method employing the energy deposition spectra had been used to determine H*(10) on board aircraft but, in 2004, it becameclear that the resulting values were strongly biased at locations close to Earth's equator. The improved method took into account the composition of the radiation field via the ratio of absorbed doses D-low and D-neut reflecting the contributions from low-LET particles and neutrons, respectively. It resulted in much better agreement with the EPCARD computer code for all aircraft locations; relative differences were within 11 % for low-LET and 20 % for neutron components of H*(10).
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BG - Jaderná, atomová a molekulová fyzika, urychlovače
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Radiation Protection Dosimetry
ISSN
0144-8420
e-ISSN
—
Svazek periodika
144
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
611-614
Kód UT WoS článku
000289164200132
EID výsledku v databázi Scopus
—