Využití mentorství u mladých dospělých opouštějících ústavní a ochrannou výchovu při návratu do přirozeného sociálního prostředí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17200%2F20%3AA21026NG" target="_blank" >RIV/61988987:17200/20:A21026NG - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://soced.cz/wp-content/uploads/2020/11/STUDY_8-2-2020_11122_T_-SocEd.pdf" target="_blank" >https://soced.cz/wp-content/uploads/2020/11/STUDY_8-2-2020_11122_T_-SocEd.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.7441/soced.2020.08.02.07" target="_blank" >10.7441/soced.2020.08.02.07</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití mentorství u mladých dospělých opouštějících ústavní a ochrannou výchovu při návratu do přirozeného sociálního prostředí
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaný text má podobu teoretické studie. Cílem této studie je představit, jakým způsobem lze využít koncept sociální opory u mladých dospělých opouštějících ústavní a ochrannou výchovu pro usnadnění jejich návratu do přirozeného sociálního prostředí. V úvodu práce je popsán současný stav deinstitucionalizace péče o děti a mladistvé v České republice. Následuje problematika tranzice, tedy období samotného odchodu mladého dospělého zpět do přirozeného sociálního prostředí. Tranzice představuje pro mladé dospělé zvýšené nároky na jejich sociální fungování, což může vést k sociálnímu selhání a v extrémních případech i k sociální exkluzi; v této souvislosti se text opírá o typologii úspěšnosti tranzice podle Mikea Steina. Dále se studie zabývá vymezením akonceptualizacísociální opory a představuje 5D model sociální opory doplněný o mentorský model mladistvých od Jean Rhodes. Závěr textu se věnuje problematice mentorství s důrazem na mentorství mladistvých a diskutuje, zda se mentorství dá považovat za optimální druh sociální opory u mladých dospělých v tranzici.
Název v anglickém jazyce
The use of mentoring in young adults leaving residential care when returning to the natural social environment
Popis výsledku anglicky
The presented text takes the form of a theoretical study. The aim of this study is to present how the concept of social support can be used for young adults leaving residential care to facilitate their return to the natural social environment. The introduction describes the current state of deinstitutionalization of care for children and adolescents in the Czech Republic. It is followed by the issue of transition, i.e. the period of the young adult's return to the natural social environment. Transition places increased demands on young adults in terms oftheir social functioning, which can lead to social failure and, in extreme cases, social exclusion; in this context, the text is based on the typology of transition success according to Mike Stein. Furthermore, the study deals with the definition and conceptualization of social support and presents a 5D model of social support accompanied by a model of youth mentoring by Jean Rhodes. The text concludes with the issue of mentoring,with an emphasis on juvenilementoring,and discusses whether mentoring can be considered the optimal type of social support for young adults in transition.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální pedagogika | Social Education
ISSN
1805-8825
e-ISSN
—
Svazek periodika
list. 2020
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
100-114
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—