Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Střední školství a formování české inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F11%3AA120124Z" target="_blank" >RIV/61988987:17250/11:A120124Z - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Střední školství a formování české inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato studie se zabývá místem středního školství v procesu formování české inteligence na území severní Moravy a Slezska ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století. Východiskem autora je premisa, že právě střední školy (gymnázia, reálky a jejich kombinace) tohoto období lze považovat za skutečné producenty této sociální skupiny. Ve studii jsou načrtnuty základní aspekty a trendy rozvoje moravskoslezského středního školství. Středem zájmu komparativně pojatého článku jsou struktury studentů, kteří nastupovali ve sledovaném období na pět vybraných středoškolských ústavů s českým vyučovacím jazykem v Opavě, Moravské Ostravě, Přerově a Olomouci. Představena je proměna skladby studentů z hlediska jejich teritoriálního původu a sociokulturních znaků. Cílem je zjistit, z jakého prostředí studenti českých středních škol pocházeli a jaké prostředí tedy formovalo představitele české inteligence druhé poloviny 19. a počátku 20. století.

  • Název v anglickém jazyce

    Secondary schools and forming Czech intelligentsia in Northern Moravia and Silesia in the second half of 19th and at the beginning of 20th century

  • Popis výsledku anglicky

    This study deals with place of secondary schools in the process of forming Czech intelligentsia in the territory of the Northern Moravia and Silesia in the second half of 19th and at the beginning of 20th century. The starting point of the author is a premise that secondary schools of this period are able to be considered as real producers of this social group. In the study there is an outline of essential aspects and trends of the evolution of secondary schools in Moravia and Silesia area. This comparative article is focused on structures of students who started to study on five selected secondary school institutions with Czech teaching language in the monitored period. There is introduced the transformation of a structure of students in term of theirterritorial origin and socio-cultural attributes. The ambition is to find out from what kind of background the Czech secondary school students came from and what kind of background formed the representatives of Czech intelligentsia.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slezský sborník

  • ISSN

    0037-6833

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    109

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    207-234

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus