Střední školství a formování české inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F11%3AA120124Z" target="_blank" >RIV/61988987:17250/11:A120124Z - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Střední školství a formování české inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století
Popis výsledku v původním jazyce
Tato studie se zabývá místem středního školství v procesu formování české inteligence na území severní Moravy a Slezska ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století. Východiskem autora je premisa, že právě střední školy (gymnázia, reálky a jejich kombinace) tohoto období lze považovat za skutečné producenty této sociální skupiny. Ve studii jsou načrtnuty základní aspekty a trendy rozvoje moravskoslezského středního školství. Středem zájmu komparativně pojatého článku jsou struktury studentů, kteří nastupovali ve sledovaném období na pět vybraných středoškolských ústavů s českým vyučovacím jazykem v Opavě, Moravské Ostravě, Přerově a Olomouci. Představena je proměna skladby studentů z hlediska jejich teritoriálního původu a sociokulturních znaků. Cílem je zjistit, z jakého prostředí studenti českých středních škol pocházeli a jaké prostředí tedy formovalo představitele české inteligence druhé poloviny 19. a počátku 20. století.
Název v anglickém jazyce
Secondary schools and forming Czech intelligentsia in Northern Moravia and Silesia in the second half of 19th and at the beginning of 20th century
Popis výsledku anglicky
This study deals with place of secondary schools in the process of forming Czech intelligentsia in the territory of the Northern Moravia and Silesia in the second half of 19th and at the beginning of 20th century. The starting point of the author is a premise that secondary schools of this period are able to be considered as real producers of this social group. In the study there is an outline of essential aspects and trends of the evolution of secondary schools in Moravia and Silesia area. This comparative article is focused on structures of students who started to study on five selected secondary school institutions with Czech teaching language in the monitored period. There is introduced the transformation of a structure of students in term of theirterritorial origin and socio-cultural attributes. The ambition is to find out from what kind of background the Czech secondary school students came from and what kind of background formed the representatives of Czech intelligentsia.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slezský sborník
ISSN
0037-6833
e-ISSN
—
Svazek periodika
109
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
207-234
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—