Structural and Cognitive Stereotyping in Lifestyle Magazines for Women
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F12%3AA13014OQ" target="_blank" >RIV/61988987:17250/12:A13014OQ - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Structural and Cognitive Stereotyping in Lifestyle Magazines for Women
Popis výsledku v původním jazyce
A stereotype, be it a phenomenon of linguistic structure or a reflection of cognitive schemata, belongs among the key features defining the discourse of lifestyle magazines, and women?s magazines in particular. Drawing upon Tárnyiková?s definition of structural stereotypes and van Dijk?s theory of macrostructures, this study explores stereotypes as the interface of the recurrence of form and meaning, and aims to provide an insight into the interplay between the stereotypes realized on the level of microstructures and the stereotypes on the macrostructural level. The multifunctional nature of stereotypes includes their role in the mechanisms of textual cohesion as well as in the cognitive processes of reflecting existing scripts or schemata and developing new ones. Due to its multidimensionality, stereotyping serves as an effective communication strategy.
Název v anglickém jazyce
Structural and Cognitive Stereotyping in Lifestyle Magazines for Women
Popis výsledku anglicky
A stereotype, be it a phenomenon of linguistic structure or a reflection of cognitive schemata, belongs among the key features defining the discourse of lifestyle magazines, and women?s magazines in particular. Drawing upon Tárnyiková?s definition of structural stereotypes and van Dijk?s theory of macrostructures, this study explores stereotypes as the interface of the recurrence of form and meaning, and aims to provide an insight into the interplay between the stereotypes realized on the level of microstructures and the stereotypes on the macrostructural level. The multifunctional nature of stereotypes includes their role in the mechanisms of textual cohesion as well as in the cognitive processes of reflecting existing scripts or schemata and developing new ones. Due to its multidimensionality, stereotyping serves as an effective communication strategy.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Discourse Interpretation. Approaches and Applications.
ISBN
978-1-4438-3632-6
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
209-222
Počet stran knihy
231
Název nakladatele
Cambridge Scholars Publishing
Místo vydání
Newcastle upon Tyne, Velká Británie
Kód UT WoS kapitoly
—