Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Structural and Cognitive Stereotyping in Lifestyle Magazines for Women

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F12%3AA13014OQ" target="_blank" >RIV/61988987:17250/12:A13014OQ - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Structural and Cognitive Stereotyping in Lifestyle Magazines for Women

  • Popis výsledku v původním jazyce

    A stereotype, be it a phenomenon of linguistic structure or a reflection of cognitive schemata, belongs among the key features defining the discourse of lifestyle magazines, and women?s magazines in particular. Drawing upon Tárnyiková?s definition of structural stereotypes and van Dijk?s theory of macrostructures, this study explores stereotypes as the interface of the recurrence of form and meaning, and aims to provide an insight into the interplay between the stereotypes realized on the level of microstructures and the stereotypes on the macrostructural level. The multifunctional nature of stereotypes includes their role in the mechanisms of textual cohesion as well as in the cognitive processes of reflecting existing scripts or schemata and developing new ones. Due to its multidimensionality, stereotyping serves as an effective communication strategy.

  • Název v anglickém jazyce

    Structural and Cognitive Stereotyping in Lifestyle Magazines for Women

  • Popis výsledku anglicky

    A stereotype, be it a phenomenon of linguistic structure or a reflection of cognitive schemata, belongs among the key features defining the discourse of lifestyle magazines, and women?s magazines in particular. Drawing upon Tárnyiková?s definition of structural stereotypes and van Dijk?s theory of macrostructures, this study explores stereotypes as the interface of the recurrence of form and meaning, and aims to provide an insight into the interplay between the stereotypes realized on the level of microstructures and the stereotypes on the macrostructural level. The multifunctional nature of stereotypes includes their role in the mechanisms of textual cohesion as well as in the cognitive processes of reflecting existing scripts or schemata and developing new ones. Due to its multidimensionality, stereotyping serves as an effective communication strategy.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Discourse Interpretation. Approaches and Applications.

  • ISBN

    978-1-4438-3632-6

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    209-222

  • Počet stran knihy

    231

  • Název nakladatele

    Cambridge Scholars Publishing

  • Místo vydání

    Newcastle upon Tyne, Velká Británie

  • Kód UT WoS kapitoly