Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Generační střet Miloše Martena a Františka X. Šaldy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F12%3AA13016CB" target="_blank" >RIV/61988987:17250/12:A13016CB - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Generační střet Miloše Martena a Františka X. Šaldy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Martenovy umělecké názory a kritické postoje se nejvíce formovaly v letech 1902-1906, kdy se rozvíjelo přátelství mezi Martenem a F. X. Šaldou. Vývoj obou osobností byl samostatný, přesto na ně souběžně působily podobné vlivy historické a kulturní. Oba sdělovali své názory formou kritické eseje, která umožňovala vyjádřit odborné stanovisko a zároveň vnést do problematiky vlastní pohled. Přes rozdílnou generační a skupinovou příslušnost nalezli oba kritici několik společných témat a mnohdy se dobrali k podobným závěrům. Zatímco Šalda syntézou vytvářel nové teorie a její pomocí vykládal umělecká díla, Martenova syntetizující snaha vedla po roce 1906 k duchovní integritě. Stylizační tendence, důraz kladený na psychické prožitky tvůrce a dekorativismus mupřinesl nové pojetí umění. Trvalo však ještě několik let, než se jako kritik definitivně vyprofiloval. Přátelství Martena a Šaldy se rozpadlo ve chvíli, kdy Marten zatoužil překročit stín svého vzoru.

  • Název v anglickém jazyce

    Generational conflict between Miloš Marten and František X. Šalda

  • Popis výsledku anglicky

    Marten´s critical attitudes were formed at the time when he was in friendly terms with F. X. Šalda, namely 1902-1906. The development of both of them was parallel; they were influenced by similar historical and cultural background. As a form for expression they choose critical essay, which allowed them to present their expert attitudes and also their own opinion. Despite the age difference they found a way how to understand each other and they were interested in the same themes. They often came up to very similar conclusions. Both of them inclined to synthesize the components of art. Šalda´s synthesis method resulted in artistic theory, but Marten synthesizing effort after 1906 led to a shift to the spiritual integrity. In this tendency to emphasize psychic experiences and the sense of creator decorativism he opened new approaches to art theory. It took several years before he finally profiled as a critic.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Konflikt pokoleń a różnice cywilizacyjne w języku i literaturze czeskiej

  • ISBN

    978-83-63090-24-1

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    61-74

  • Počet stran knihy

    516

  • Název nakladatele

    Uniwersytet Im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

  • Místo vydání

    Poznań

  • Kód UT WoS kapitoly