Generační střet Miloše Martena a Františka X. Šaldy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F12%3AA13016CB" target="_blank" >RIV/61988987:17250/12:A13016CB - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Generační střet Miloše Martena a Františka X. Šaldy
Popis výsledku v původním jazyce
Martenovy umělecké názory a kritické postoje se nejvíce formovaly v letech 1902-1906, kdy se rozvíjelo přátelství mezi Martenem a F. X. Šaldou. Vývoj obou osobností byl samostatný, přesto na ně souběžně působily podobné vlivy historické a kulturní. Oba sdělovali své názory formou kritické eseje, která umožňovala vyjádřit odborné stanovisko a zároveň vnést do problematiky vlastní pohled. Přes rozdílnou generační a skupinovou příslušnost nalezli oba kritici několik společných témat a mnohdy se dobrali k podobným závěrům. Zatímco Šalda syntézou vytvářel nové teorie a její pomocí vykládal umělecká díla, Martenova syntetizující snaha vedla po roce 1906 k duchovní integritě. Stylizační tendence, důraz kladený na psychické prožitky tvůrce a dekorativismus mupřinesl nové pojetí umění. Trvalo však ještě několik let, než se jako kritik definitivně vyprofiloval. Přátelství Martena a Šaldy se rozpadlo ve chvíli, kdy Marten zatoužil překročit stín svého vzoru.
Název v anglickém jazyce
Generational conflict between Miloš Marten and František X. Šalda
Popis výsledku anglicky
Marten´s critical attitudes were formed at the time when he was in friendly terms with F. X. Šalda, namely 1902-1906. The development of both of them was parallel; they were influenced by similar historical and cultural background. As a form for expression they choose critical essay, which allowed them to present their expert attitudes and also their own opinion. Despite the age difference they found a way how to understand each other and they were interested in the same themes. They often came up to very similar conclusions. Both of them inclined to synthesize the components of art. Šalda´s synthesis method resulted in artistic theory, but Marten synthesizing effort after 1906 led to a shift to the spiritual integrity. In this tendency to emphasize psychic experiences and the sense of creator decorativism he opened new approaches to art theory. It took several years before he finally profiled as a critic.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Konflikt pokoleń a różnice cywilizacyjne w języku i literaturze czeskiej
ISBN
978-83-63090-24-1
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
61-74
Počet stran knihy
516
Název nakladatele
Uniwersytet Im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Místo vydání
Poznań
Kód UT WoS kapitoly
—