Concept and Image
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F13%3AA1401A6K" target="_blank" >RIV/61988987:17250/13:A1401A6K - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Concept and Image
Popis výsledku v původním jazyce
Autorka se věnuje zkoumání vztahu mezi pojmem a obrazem, který analyzuje prostřednictvím interpretací imaginární složky filozofie a pojmové složky umění. Interpretuje metafory v pragmatizmu (J. Dewey, W. James a K. Čapek) a feminizmu (J. Kristeva, L. Irigaray, E. Buker), a postavy Narcise a Minotaura z oblasti výtvarného umění. Zabývá se tvorbou K. Čapka, který v sobě spojuje filozofa a umělce. V první části pojednává o místě, funkci a podobách metafor (či mentálních obrazů) ve filozofii. Vychází z názorů Z. Neubauera, který vidí ve filozofickém pojmu jednotu racionálního a imaginárního. Druhá část knihy se věnuje vztahu pojmu a obrazu v podobě, v jaké se projevuje v umění. Poukazuje na dvě mytologické postavy: Narcise a Minotaura jako na modely pojmového vymezení podstaty umění (Narcis - umění jako odraz a Minotaurus - umění jako výraz nevědomí). Při interpretacích uměleckých děl (S. Dalí a L. Carrington) vychází z principů genderové analýzy s důrazem na hermeneuticko-archetypální pří
Název v anglickém jazyce
Concept and Image
Popis výsledku anglicky
Autorka se věnuje zkoumání vztahu mezi pojmem a obrazem, který analyzuje prostřednictvím interpretací imaginární složky filozofie a pojmové složky umění. Interpretuje metafory v pragmatizmu (J. Dewey, W. James a K. Čapek) a feminizmu (J. Kristeva, L. Irigaray, E. Buker), a postavy Narcise a Minotaura z oblasti výtvarného umění. Zabývá se tvorbou K. Čapka, který v sobě spojuje filozofa a umělce. V první části pojednává o místě, funkci a podobách metafor (či mentálních obrazů) ve filozofii. Vychází z názorů Z. Neubauera, který vidí ve filozofickém pojmu jednotu racionálního a imaginárního. Druhá část knihy se věnuje vztahu pojmu a obrazu v podobě, v jaké se projevuje v umění. Poukazuje na dvě mytologické postavy: Narcise a Minotaura jako na modely pojmového vymezení podstaty umění (Narcis - umění jako odraz a Minotaurus - umění jako výraz nevědomí). Při interpretacích uměleckých děl (S. Dalí a L. Carrington) vychází z principů genderové analýzy s důrazem na hermeneuticko-archetypální pří
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7464-297-5
Počet stran knihy
135
Název nakladatele
Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS knihy
—