Multimodality in academic language: Aspects of the lexicogrammar of presentation slides
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F14%3AA1501CC8" target="_blank" >RIV/61988987:17250/14:A1501CC8 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Multimodality in academic language: Aspects of the lexicogrammar of presentation slides
Popis výsledku v původním jazyce
The paper approaches academic talks or conference presentations as a research-process genre which is based on the interplay of the written and spoken modes. The aim of the study is twofold: (1) it attempts to present an in-depth overview of research on multimodality in relation to academic language, and (2) it offers a (mostly quantitative) analysis of slides from PowerPoint presentations. The slides are approached as a platform for the study of so-called visual lexicogrammar. The findings suggest thatthe visual lexicogrammar is realized through the interplay of visual and scriptural images; scriptural images dominate over visual images, primarily performing a discourse-structuring role in the slides by signalling the ?IMRAD? stages.
Název v anglickém jazyce
Multimodality in academic language: Aspects of the lexicogrammar of presentation slides
Popis výsledku anglicky
The paper approaches academic talks or conference presentations as a research-process genre which is based on the interplay of the written and spoken modes. The aim of the study is twofold: (1) it attempts to present an in-depth overview of research on multimodality in relation to academic language, and (2) it offers a (mostly quantitative) analysis of slides from PowerPoint presentations. The slides are approached as a platform for the study of so-called visual lexicogrammar. The findings suggest thatthe visual lexicogrammar is realized through the interplay of visual and scriptural images; scriptural images dominate over visual images, primarily performing a discourse-structuring role in the slides by signalling the ?IMRAD? stages.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.20.0222" target="_blank" >EE2.3.20.0222: Posílení rozvoje Centra výzkumu odborného jazyka angličtiny a němčiny na Filozofické fakultě Ostravské univerzity</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Discourse and Interaction
ISSN
1802-9930
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
61-75
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—