Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Personality, depression and problematic internet use

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F16%3AA1701HXF" target="_blank" >RIV/61988987:17250/16:A1701HXF - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    slovinština

  • Název v původním jazyce

    Osobnosť, depresivita a problematické používanie internetu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Problematické používanie internetu (PIU - Problematic internet use) je považované za relatívne novú oblasť rizikového správania, ktorá sa zaoberá nekontrolovateľným používaním internetu s negatívnymi dopadmi na jednotlivca (Caplan, 2010). Príspevok sa zameriava na skúmanie vzťahov medzi faktormi osobnosti, depresivitou a PIU u študentov stredných a vysokých škôl v ostravskom regióne a ktoré z týchto faktorov predikujú PIU v našej vzorke študentov. Výskumu sa zúčastnilo 279 respondentov (79,9% žien, M = 18,5 roka, SD = 2,73). Pri zbere údajov bola použitá batéria testov - faktory osobnosti boli merané prostredníctvom dotazníka HEXACO (Ashton & Lee, 2009), depresivita bola meraná modifikovanou verziou Beckovho inventáru depresie (MBDI, Schmitt, Beckmann, Dusi, Maes, Schiller & Schonauer, 2003), problematické používanie internetu bolo merané prostredníctvom dotazníka GPIUS2 Generalized problematic internet usescale (Caplan, 2010). Výsledky pearsonovho korelačného koeficientu potvrdili pozitívny vzťah medzi depresivitou, emocionalitou a PIU. Medzi osobnostnými faktormi poctivosť-pokora, extroverzia a svedomitosť sa preukázal negatívny vzťah k PIU. Výsledky regresnej analýzy poukázali na štyri faktory - svedomitosť, depresivita, poctivosť-pokora a emocionalita, ktoré vysvetľujú 26% variancie problematického používania internetu.

  • Název v anglickém jazyce

    Personality, depression and problematic internet use

  • Popis výsledku anglicky

    This paper focuses on relationship between personality factors, depression and problematic internet use among students of secondary schools and universities in Ostrava region. The aim of the paper was to determine whether personality factors and depression predict problematic internet use among young students. Studies dealing with problematic internet use (Caplan, 2010; Young 1998; Davis, 2001 etc.) show that personality is one of the factor which may be associated with internet addiction or other forms of risk behaviour (Kolibáš, Novotný, 1996; Kopasová, 2000; Hemochová, Vaňková & Drlíková in Výrost & Slameník, 2001). Personality was measured by the questionnaire HEXACO (Ashton & Lee, 2009), depression was measured by a modified version of Beck Depression Inventory (M-BDI; Schmitt, Beckmann, Dusi, Maes, Schiller &Schonauer, 2003), the problematic internet use was measured by Generalized problematic internet use scale (GPIUS2; Caplan, 2010). The research sample consisted of 279 students of secondary schools and universities in Ostrava region. There were 200 (71.7%) high school students while the number of the university students was 79 (28.3%). The mean age of the sample was M = 18,5 years, SD = 2,73 and 79,9% were women. The results of Pearson correlation coefficients showed a positive relationship between depression, emotionality and PIU. Between the personality factors honesty-humility, extroversion and conscientiousness was a negative relationship with the PIU. Results of the regression analysis showed four factors - conscientiousness, depression, honesty-humility and emotions that explain 26% of the variance of the Problematic internet use among our research sample. The results confirm the importance of examining personality factors and depression in relation to the PIU. It can be said, that these findings confirm the importance of examining the modern global social issue - problematic Internet use among students at secondary school and universities.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Psychologie a její kontexty

  • ISSN

    1803-9278

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    7 (1)

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    81-92

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus