Ovlivnění svědecké výpovědi a vznik falešných vzpomínek u vysokoškolských studentů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F19%3AA20020EP" target="_blank" >RIV/61988987:17250/19:A20020EP - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989592:15210/19:73598082
Výsledek na webu
<a href="http://psych.upol.cz/wp-content/uploads/2019/08/2019_PhD-konference.pdf" target="_blank" >http://psych.upol.cz/wp-content/uploads/2019/08/2019_PhD-konference.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ovlivnění svědecké výpovědi a vznik falešných vzpomínek u vysokoškolských studentů
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek obsahuje sdělení o výsledcích sběru dat pro výzkum na téma falešných vzpomínek a dezinformačního efektu. Experimentální design užitý pro tento výzkum prověřuje léta využívanou metodu podle Elizabeth Loftusové. Účastníci byli vystaveni několikavteřinové nahrávce vyobrazující automobilovou nehodu, následně vyplnili krátký dotazník ohledně události a po týdnu byli znovu kontaktováni s doplňujícími otázkami. Dotazníky pro první sběr obsahovaly manipulativní otázku ohledně rychlosti obou aut, zatímco dotazníky pro druhý sběr po týdnu ověřovaly vznik falešné vzpomínky. Cílem této studie bylo zjistit vliv formulace věty na svědeckou výpověď a vznik falešných vzpomínek. Analýza dat prezentována tímto příspěvkem překvapivě neprokázala žádný sledovaný vliv na výpověď ani vznik falešných vzpomínek.
Název v anglickém jazyce
Affecting eyewitness testimony and false memories development in university students
Popis výsledku anglicky
This article contains report about data collection outcome for the misinformation effect and false memories research.Used experimental design examines long-applied method by Elizabeth Loftus. Participants were exposed to a few seconds long record showing automobile crash, then filled a short questionnaire on perceived events immediately afterwards and were questioned again a week later with further questions. The questionnaire for the first draft included leading questions for the car speed, whereas questionnaires for the second draft examined the development of false memory. The aim of this study was to assess the influence of wording of a question on eyewitness testimony and false memories development. Contrary to our expectations, the data analysis presented in this contribution showed no sign of significance in any monitored effect on eyewitness testimony or false memories development.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
'Tělo a mysl'
ISBN
978-80-244-5544-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
177-184
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
21. 1. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—