CHANGES IN EDUCATION FOR TEXTILE PRODUCTION IN THE INDUSTRIALISATION PROCESS
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F19%3AA21022RU" target="_blank" >RIV/61988987:17250/19:A21022RU - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://vat.ft.tul.cz/2019/4/VaT_2019_4_5.pdf" target="_blank" >http://vat.ft.tul.cz/2019/4/VaT_2019_4_5.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
CHANGES IN EDUCATION FOR TEXTILE PRODUCTION IN THE INDUSTRIALISATION PROCESS
Popis výsledku v původním jazyce
This study deals with the issue of the changes in the professional training of those who participated in textile production during the industrialisation process in the second half of the 19th and early 20th century, when the mechanised factory mass production overshadowed the traditional forms of production and final treatment of textiles based on handiwork. It introduces the newly forming education possibilities, the birth of the system of textile education, the attitude of both the state and non-state officials and, last but not least, also the students of textile schools. In the first part of the study we will present the general tendencies based on knowledge from the Cisleithanian part of the Habsburg Monarchy, while the second part presents a more detailed insight into textile education on the territory of the so-called Austrian Silesia from the mid-19th century until the First World War.
Název v anglickém jazyce
CHANGES IN EDUCATION FOR TEXTILE PRODUCTION IN THE INDUSTRIALISATION PROCESS
Popis výsledku anglicky
This study deals with the issue of the changes in the professional training of those who participated in textile production during the industrialisation process in the second half of the 19th and early 20th century, when the mechanised factory mass production overshadowed the traditional forms of production and final treatment of textiles based on handiwork. It introduces the newly forming education possibilities, the birth of the system of textile education, the attitude of both the state and non-state officials and, last but not least, also the students of textile schools. In the first part of the study we will present the general tendencies based on knowledge from the Cisleithanian part of the Habsburg Monarchy, while the second part presents a more detailed insight into textile education on the territory of the so-called Austrian Silesia from the mid-19th century until the First World War.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-04624S" target="_blank" >GA18-04624S: Vzdělání, hospodářství a společnost 1848–1914 : Socioekonomické souvislosti rozvoje profesně-vzdělávací infrastruktury v rakouském Slezsku</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Vlákna a textil / Fibres and Textiles
ISSN
1335-0617
e-ISSN
2585-8890
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
32-46
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85085375518