Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Český Brad Pitt, moravská Mata Hari - antroponymické variování v současné české publicistice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F20%3AA210262Z" target="_blank" >RIV/61988987:17250/20:A210262Z - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.ujc.cas.cz/sd/publikace/casopisy/acta-onomastica.html" target="_blank" >http://www.ujc.cas.cz/sd/publikace/casopisy/acta-onomastica.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Český Brad Pitt, moravská Mata Hari - antroponymické variování v současné české publicistice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem studie je představit metaforické použití osobních jmen v publicistice obsažené v Českém národním korpusu. Analýza je zaměřena na přívlastkové kolokace s adjektivními formami český / moravský / slezský a pražský / brněnský / ostravský + osobní jména odkazující na známé zahraniční osobnosti, např. česká Edith Piaf, moravský Edison. Výzkum ukázal, že přívlastkové konstrukce jsou častější v seriózním tisku než v bulvárních médiích. Orientace na k západní, euroamerické civilizaci je ilustrována na kontinentech (Evropa, Severní Amerika) a státech (Velká Británie, Francie, Německo, Spojené státy States of America), na které se vybraná osobní jména vztahují. Pozornost je věnována rovněž formálním aspektům jmen - např. jejich pravopis, morfologie, přechylování a hypokoristické formy a jejich použití v komunikaci (např. multireference konstrukcí k různým osobnostem).

  • Název v anglickém jazyce

    Czech Brad Pitt, Moravian Mata Hari - anthroponymic variation in the current Czech opinion journalism

  • Popis výsledku anglicky

    The goal of the study is to present the metaphorical usage of personal names in the newspaper opinion articles contained in the Czech National Corpus. The analysis is aimed at attributive collocations with adjectival forms český/moravský/slezský (Czech, Moravian, Silesian), and pražský/brněnský/ostravský (Prague ‒ Praha, Brno, Ostrava in the adjectival forms) + personal names referring to well-known foreign people, e.g., česká Edith Piaf, moravský Edison. The research showed that the attributive constructions are more frequent in serious newspapers than in tabloids. The Czech society orientation towards the Western, Euro-American civilization is illustrated with the continents (Europe, North America) and states (the United Kingdom, France, Germany, the United States of America) to which the selected personal names refer to. The formal aspects of the names are also examined ‒ e.g., their orthography, morphology, coinages of Czech female forms of male surnames and of hypocoristic forms, as well as their usage in communication (e.g., multireference of the construction to various people).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta onomastica

  • ISSN

    1211-4413

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    61

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    287-298

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85095130195