Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zjišťování třídního klimatu prostřednictvím sociální psychologické vzdálenosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F20%3AA210270Y" target="_blank" >RIV/61988987:17250/20:A210270Y - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/verejnosti/konference/PhdExistence2020.pdf" target="_blank" >https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/verejnosti/konference/PhdExistence2020.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zjišťování třídního klimatu prostřednictvím sociální psychologické vzdálenosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V příspěvku prezentujeme výsledky pilotní studie, která zkoumá vztah mezi sociální psychologickou vzdáleností a složkami třídního klimatu v předmětu třídního učitele na druhých stupních ZŠ. Sociální psychologickou vzdálenost interpretujeme jako míru vnímané kognitivní separace mezi self a mentálními reprezentacemi spolužáků. Tuto proměnnou měříme prostřednictvím grafického projektivního materiálu. Dále zjišťujeme psychologickou vzdálenost k třídnímu učiteli / učitelce a k předmětu, který vyučuje. Složky třídního klimatu (např. dobré vztahy, spolupráce, rovný přístup, soutěživost atd.) zjišťujeme nástrojem Klima školní třídy. Pilotní výzkum je explorativní povahy, statisticky analyzujeme vztahy mezi proměnnými. Výsledky napovídají existenci vztahů mezi sociální psychologickou vzdáleností mezi spolužáky a dobrými vztahy ve třídě, psychologickou vzdáleností žáků k předmětu třídního učitele a přenosem vědomostí, psychologickou vzdáleností od žáků k třídními učiteli a třídním klimatem. Vztahy je dále nutné ověřit v navazujícím výzkumu s využitím rozšířeného vzorku žáků a kombinované výzkumné metodologie.

  • Název v anglickém jazyce

    Classroom climate evaluation through social psychological distance

  • Popis výsledku anglicky

    In the paper, we present the results of a pilot study that examines the relationship between social-psychological distance and the components of the classroom climate in the subject of a class teacher at secondary school. Social psychological distance is interpreted as a measure of perceived cognitive separation between self and mental representations of classmates. We measure this variable through graphical projective material. Furthermore, we determine the psychological distance to the class teacher and to the subject he/she teaches. Classroom climate components (eg good relationships, cooperation, equal access, competitiveness, etc.) are identified with the School Class Climate tool. Pilot research is explorative, we statistically analyze the relationships between variables. The results suggest the existence of relationships between a social-psychological distance among classmates and good classroom relationships, a psychological distance of pupils to the class teacher subject and knowledge transfer, a psychological distance from pupils to class teachers, and class climate. Relationships must be further verified in follow-up research using an extended sample of students and a combined research methodology.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50100 - Psychology and cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Člověk a čas: Sborník příspěvků

  • ISBN

    978-80-244-5731-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    321-327

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Místo konání akce

    Olomouc

  • Datum konání akce

    3. 2. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku