Zjišťování třídního klimatu prostřednictvím sociální psychologické vzdálenosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F20%3AA210270Y" target="_blank" >RIV/61988987:17250/20:A210270Y - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/verejnosti/konference/PhdExistence2020.pdf" target="_blank" >https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/verejnosti/konference/PhdExistence2020.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zjišťování třídního klimatu prostřednictvím sociální psychologické vzdálenosti
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku prezentujeme výsledky pilotní studie, která zkoumá vztah mezi sociální psychologickou vzdáleností a složkami třídního klimatu v předmětu třídního učitele na druhých stupních ZŠ. Sociální psychologickou vzdálenost interpretujeme jako míru vnímané kognitivní separace mezi self a mentálními reprezentacemi spolužáků. Tuto proměnnou měříme prostřednictvím grafického projektivního materiálu. Dále zjišťujeme psychologickou vzdálenost k třídnímu učiteli / učitelce a k předmětu, který vyučuje. Složky třídního klimatu (např. dobré vztahy, spolupráce, rovný přístup, soutěživost atd.) zjišťujeme nástrojem Klima školní třídy. Pilotní výzkum je explorativní povahy, statisticky analyzujeme vztahy mezi proměnnými. Výsledky napovídají existenci vztahů mezi sociální psychologickou vzdáleností mezi spolužáky a dobrými vztahy ve třídě, psychologickou vzdáleností žáků k předmětu třídního učitele a přenosem vědomostí, psychologickou vzdáleností od žáků k třídními učiteli a třídním klimatem. Vztahy je dále nutné ověřit v navazujícím výzkumu s využitím rozšířeného vzorku žáků a kombinované výzkumné metodologie.
Název v anglickém jazyce
Classroom climate evaluation through social psychological distance
Popis výsledku anglicky
In the paper, we present the results of a pilot study that examines the relationship between social-psychological distance and the components of the classroom climate in the subject of a class teacher at secondary school. Social psychological distance is interpreted as a measure of perceived cognitive separation between self and mental representations of classmates. We measure this variable through graphical projective material. Furthermore, we determine the psychological distance to the class teacher and to the subject he/she teaches. Classroom climate components (eg good relationships, cooperation, equal access, competitiveness, etc.) are identified with the School Class Climate tool. Pilot research is explorative, we statistically analyze the relationships between variables. The results suggest the existence of relationships between a social-psychological distance among classmates and good classroom relationships, a psychological distance of pupils to the class teacher subject and knowledge transfer, a psychological distance from pupils to class teachers, and class climate. Relationships must be further verified in follow-up research using an extended sample of students and a combined research methodology.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Člověk a čas: Sborník příspěvků
ISBN
978-80-244-5731-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
321-327
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
3. 2. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—