Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Moravian Compromise of 1905: The Implementation of Lex Perek in Towns Aff ected by the Ethnic Conflict

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F22%3AA2302J3A" target="_blank" >RIV/61988987:17250/22:A2302J3A - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://zenodo.org/record/7648345#.Y_TPfh-ZOUl" target="_blank" >https://zenodo.org/record/7648345#.Y_TPfh-ZOUl</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.33542/CAH2022-2-04" target="_blank" >10.33542/CAH2022-2-04</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Moravian Compromise of 1905: The Implementation of Lex Perek in Towns Aff ected by the Ethnic Conflict

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The main goal of the presented study is to present the implementation of the lex Perek in the context of the national struggle for compulsory schooling in the example of Moravian cities, which in historical memory have become a symbol of the Czech–German ethnic confl ict. At the regional level, the Moravian Compromise, concluded in 1905, contained four provincial laws for the most pressing areas of friction and supposed to blunt the edges of Czech–German confl ict tensions. One of these was the lex Perek, which, in addition to the division of school authorities on the basis of nationality, introduced in § 20 the principle that a child should generally attend a school in whose language of instruction it was profi cient. On the basis of primary and secondary sources (contemporary Czech and German press, records of meetings of the regional assembly, fi les of the regional school board, decrees of the Supreme Administrative Court), the study analyses and interprets conditions in Brno, Olomouc, Moravská Ostrava, Vítkovice and Znojmo through the lens of Czech national activists. It covers the development from the mid-seventies of the nineteenth century after the issuance of the lex Perek and then demonstrates in specifi c cities that the struggle for a child in the cities under study did not end with the implementation of the law.

  • Název v anglickém jazyce

    The Moravian Compromise of 1905: The Implementation of Lex Perek in Towns Aff ected by the Ethnic Conflict

  • Popis výsledku anglicky

    The main goal of the presented study is to present the implementation of the lex Perek in the context of the national struggle for compulsory schooling in the example of Moravian cities, which in historical memory have become a symbol of the Czech–German ethnic confl ict. At the regional level, the Moravian Compromise, concluded in 1905, contained four provincial laws for the most pressing areas of friction and supposed to blunt the edges of Czech–German confl ict tensions. One of these was the lex Perek, which, in addition to the division of school authorities on the basis of nationality, introduced in § 20 the principle that a child should generally attend a school in whose language of instruction it was profi cient. On the basis of primary and secondary sources (contemporary Czech and German press, records of meetings of the regional assembly, fi les of the regional school board, decrees of the Supreme Administrative Court), the study analyses and interprets conditions in Brno, Olomouc, Moravská Ostrava, Vítkovice and Znojmo through the lens of Czech national activists. It covers the development from the mid-seventies of the nineteenth century after the issuance of the lex Perek and then demonstrates in specifi c cities that the struggle for a child in the cities under study did not end with the implementation of the law.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-00420S" target="_blank" >GA20-00420S: Moravský pakt jako laboratoř etnizace politiky a práva: národnostní rozdělení moravských měst v letech 1905-1914</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    The City and History [Mesto a dejiny]

  • ISSN

    1339-0163

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    38

  • Strana od-do

    78-116

  • Kód UT WoS článku

    000508226700002

  • EID výsledku v databázi Scopus