Brněnské školství v kontextu lex Perek
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F21%3AA2202DZA" target="_blank" >RIV/61988987:17250/21:A2202DZA - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://katedry.osu.cz/khi/historica/12_2.html" target="_blank" >https://katedry.osu.cz/khi/historica/12_2.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15452/Historica" target="_blank" >10.15452/Historica</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Brněnské školství v kontextu lex Perek
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavním cílem předložené studie je prezentovat analýzu poměrů školství v zemském hlavním městě Markrabství moravského v kontextu nacionálního zápasu o školou povinné dítě vedeného mezi německou obecní samosprávou a českými národními aktivisty na přelomu 19. a 20. století. Na zemské úrovni hrany česko-německých konfliktních vtahů měl otupit Moravský pakt uzavřený v roce 1905, který obsahoval čtyři zemské zákony pro nejpalčivější oblasti třecích ploch. Jedním z těchto zákonů byl lex Perek, který kromě rozdělení školských úřadů na národnostním principu zaváděl v § 20 zásadu, že děti mají být přijaty pouze na školu vyučovacího jazyka jehož jsou mocny. Na základě primárních a sekundárních pramenů (dobový český a německý tisk, zápisy z jednání zemského sněmu, spisy zemské školní rady, výnosy nejvyššího správního dvora) studie analyzuje a interpretuje poměry v brněnském školství optikou českých emancipačních snah od poloviny sedmdesátých let 19. století po vydání Perkova zákona a následně objasňuje skutečný stav po jeho vydání, kdy zápas o dítě v zemském hlavním městě navzdory uzavřeného české-německého paktu neskončil, nýbrž naopak gradoval. Studie tedy postihuje skutečné dopady jednoho ze čtyř zemských zákonů uzavřených v rámci Moravského paktu na příkladu předválečného Brna. Je klíčovou sondou do dané problematiky na příkladu zemského hlavního města, která představuje praxi, jež byla vzdálena dobové vládní prezentaci uzavřeného kompromisu jakožto „vzorového“ řešení konfliktního česko-německého soužití v rámci multinacionální monarchie.
Název v anglickém jazyce
Brno Education in the Context of the Lex Perek
Popis výsledku anglicky
The main aim of this study is to present an analysis of the education conditions in the pro vincial capital of the Moravian Margraviate in the context of the national struggle for com pulsory schooling between the German municipal government and Czech national activists at the turn of the 19 th and 20 th century. At the provincial level, the sharpest edges of Czech German conflict were to be blunted by the Moravian Compromise concluded in 1905, which included four provincial laws for the most troublesome areas, including the lex Perek. This study analyses and interprets the situation in Brno education through the lens of Czech emancipatory efforts from the mid1870s to the passing of the lex Perek. Furthermore, it explains the situation after its passing, when the fight for the child was not coming to an end despite the concluded CzechGerman Compromise – it rather escalated. This text thus deals with the real impact of one of the four provincial laws concluded within the Moravian Com promise, using the example of prewar Brno. It is a probe into the issue at hand that uses the example of the provincial capital. The probe represents a practice that was far removed from the contemporary government’s presentation of the concluded compromise as a „model“ solution to the problematic CzechGerman coexistence within the multinational monarchy
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-00420S" target="_blank" >GA20-00420S: Moravský pakt jako laboratoř etnizace politiky a práva: národnostní rozdělení moravských měst v letech 1905-1914</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Historica
ISSN
1803-7550
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
166-196
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—