Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

PARENTS, NATIONS, AND THEIR CHILDREN

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F22%3AA2402O20" target="_blank" >RIV/61988987:17250/22:A2402O20 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.bohemia-online.de/index.php/bohemia/issue/archive" target="_blank" >https://www.bohemia-online.de/index.php/bohemia/issue/archive</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    PARENTS, NATIONS, AND THEIR CHILDREN

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In Moravia, with the Czech-speaking population accounting for 72% of the total inhabitants, the German-speaking elites used their economic and political power to assimilate a part of the Czech population. In the late 19th century in Moravia, at least one-eighth of Czech children, mostly in larger towns, were educated in German. The Czech politicians and national activists wanted to stop children of Czech ethnic origin from being admitted to German primary schools. As a part of the Moravian Compromise (a political agreement of 1900), they pushed through the so-called Lex Perek, a principle that a child generally attended a school whose language of instruction it was proficient in. This study is based on a detailed analysis of the sources of local, district, provincial and Cisleithanian provenance to show how the Lex Perek and its following regulations had big loopholes and why the Czech activists in larger towns were in many cases not able to reclaim children from German schools.

  • Název v anglickém jazyce

    PARENTS, NATIONS, AND THEIR CHILDREN

  • Popis výsledku anglicky

    In Moravia, with the Czech-speaking population accounting for 72% of the total inhabitants, the German-speaking elites used their economic and political power to assimilate a part of the Czech population. In the late 19th century in Moravia, at least one-eighth of Czech children, mostly in larger towns, were educated in German. The Czech politicians and national activists wanted to stop children of Czech ethnic origin from being admitted to German primary schools. As a part of the Moravian Compromise (a political agreement of 1900), they pushed through the so-called Lex Perek, a principle that a child generally attended a school whose language of instruction it was proficient in. This study is based on a detailed analysis of the sources of local, district, provincial and Cisleithanian provenance to show how the Lex Perek and its following regulations had big loopholes and why the Czech activists in larger towns were in many cases not able to reclaim children from German schools.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60100 - History and Archaeology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-00420S" target="_blank" >GA20-00420S: Moravský pakt jako laboratoř etnizace politiky a práva: národnostní rozdělení moravských měst v letech 1905-1914</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    BOHEMIA. Zeitschrift für Geschichte und Kultur der böhmischen Länder

  • ISSN

    0523-8587

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    235-261

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus