About the structure and function of example sentences when conveying grammar using German grammar handbooks for foreign speakers
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F23%3AA2502NL6" target="_blank" >RIV/61988987:17250/23:A2502NL6 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dokumenty.osu.cz/ff/epublikace/form-und-funktion23/FuF_did_Polaskova.pdf" target="_blank" >https://dokumenty.osu.cz/ff/epublikace/form-und-funktion23/FuF_did_Polaskova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15452/FuFD2023.08" target="_blank" >10.15452/FuFD2023.08</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Zur Form und Funktion der Beispielsätze bei der Grammatikvermittlung anhand grammatischer DaF-Handbücher
Popis výsledku v původním jazyce
Der Erfolg des grammatischen DaF-Handbuchs bei der Grammatikvermittlung ist nicht nur von fundierten theoretischen Beschreibungen abhängig, sondern auch von geeigneten Muster- und Beispielsätzen, die manchmal wichtiger sein können als Erklärungen selbst. Der Beitrag setzt sich zum Ziel, die verschiedenen Formen und Funktionen der Muster- und Beispielsätze in ausgewählten grammatischen DaF-Handbüchern zu analysieren, ihre Typologie zusammenzustellen und die Handbücher nach diesem Kriterium zu vergleichen. Dabei wird angestrebt, eventuelles Verbesserungspotenzial in dieser Hinsicht zu erfassen.
Název v anglickém jazyce
About the structure and function of example sentences when conveying grammar using German grammar handbooks for foreign speakers
Popis výsledku anglicky
The success of a German grammar handbook for foreign speakers when conveying grammar not only depends on well-founded theoretical descriptions, but also on appropriate model and example sentences, which may prove more essential than the explanatory passages themselves. The aim of this article is to analyse various structures and functions of model and example sentences in selected German grammar handbooks for foreign speakers, to establish a typology of these sentences and then use these criteria to compare the handbooks. Within this process we will search for the potential to improve these handbooks in this respect.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Form und Funktion im didaktischen Kontext
ISBN
978-80-7599-424-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
113-142
Název nakladatele
Ostravská univerzita
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
Ostrava, Česká republika
Datum konání akce
18. 5. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
001299989600007