Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The development of sentence and clause lengths in Czech L2 texts

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F23%3AA25037V8" target="_blank" >RIV/61988987:17250/23:A25037V8 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://asjournals.lib.cas.cz/korpus-gramatika-axiologie/article/uuid:6dca93c8-f20f-4c4e-ad00-60f9c8449c14" target="_blank" >https://asjournals.lib.cas.cz/korpus-gramatika-axiologie/article/uuid:6dca93c8-f20f-4c4e-ad00-60f9c8449c14</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.58756/k28230342" target="_blank" >10.58756/k28230342</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The development of sentence and clause lengths in Czech L2 texts

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study aims to analyse the development of sentence and clause lengths in Czech L2 texts at A1–C1 proficiency levels. The research is based on the material of the Czech National Corpus, namely the CzeSL-SGT learner corpus. The final sample contains nearly 6,000 Czech texts written by non-native speakers. Moreover, these results are compared with the reference corpus consisting of texts written by Czech native speakers. The material is syntactically annotated by the Universal Dependencies framework. The research also examines the cross-linguistic influence of learners’ first language by comparing the results of native Slavic and non-Slavic speakers. The results generally show that the higher the level of language proficiency, the higher the average length of the clauses and sentences. Texts written by Slavic students reach, on average, longer sentences and clauses than their non-Slavic counterparts at most proficiency levels, with the gap most visible at beginner levels (A1, A2).

  • Název v anglickém jazyce

    The development of sentence and clause lengths in Czech L2 texts

  • Popis výsledku anglicky

    This study aims to analyse the development of sentence and clause lengths in Czech L2 texts at A1–C1 proficiency levels. The research is based on the material of the Czech National Corpus, namely the CzeSL-SGT learner corpus. The final sample contains nearly 6,000 Czech texts written by non-native speakers. Moreover, these results are compared with the reference corpus consisting of texts written by Czech native speakers. The material is syntactically annotated by the Universal Dependencies framework. The research also examines the cross-linguistic influence of learners’ first language by comparing the results of native Slavic and non-Slavic speakers. The results generally show that the higher the level of language proficiency, the higher the average length of the clauses and sentences. Texts written by Slavic students reach, on average, longer sentences and clauses than their non-Slavic counterparts at most proficiency levels, with the gap most visible at beginner levels (A1, A2).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Korpus - gramatika - axiologie

  • ISSN

    1804-137X

  • e-ISSN

    2788-1989

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    28

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    22-37

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus