Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Unconventional heuristics for vehicle routing problems

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17310%2F16%3AA1701HAL" target="_blank" >RIV/61988987:17310/16:A1701HAL - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Unconventional heuristics for vehicle routing problems

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The Vehicle Routing Problem (VRP) is one of the most challenging combinatorial optimization tasks. This problem consists in designing an optimal set of routes for a fleet of vehicles in order to serve a given set of customers. Vehicle routing problem forms an integral part of the supply chain management, which plays a significant role in productivity improvement in organizations through an efficient and effective delivery of goods/services to customers. This problem is known to be NP-hard; hence many heuristic procedures for its solution have been suggested. For such problems, it is often desirable to obtain approximate solutions, so they can be found fast enough and are sufficiently accurate for the purpose. In this paper, we have performed an experimental study that indicates a suitable use of genetic algorithms for the vehicle routing problem. We tested instances from Capacitated Vehicle Routing Problem Library (CVRPLIB) series A, B, E, M and X. The obtained experimental outputs were compared with the following heuristics: the Clarke and Wright heuristic, sweep algorithm, and Taillard?s algorithm. &#169; European Society of Computational Methods in Sciences and Engineering.

  • Název v anglickém jazyce

    Unconventional heuristics for vehicle routing problems

  • Popis výsledku anglicky

    The Vehicle Routing Problem (VRP) is one of the most challenging combinatorial optimization tasks. This problem consists in designing an optimal set of routes for a fleet of vehicles in order to serve a given set of customers. Vehicle routing problem forms an integral part of the supply chain management, which plays a significant role in productivity improvement in organizations through an efficient and effective delivery of goods/services to customers. This problem is known to be NP-hard; hence many heuristic procedures for its solution have been suggested. For such problems, it is often desirable to obtain approximate solutions, so they can be found fast enough and are sufficiently accurate for the purpose. In this paper, we have performed an experimental study that indicates a suitable use of genetic algorithms for the vehicle routing problem. We tested instances from Capacitated Vehicle Routing Problem Library (CVRPLIB) series A, B, E, M and X. The obtained experimental outputs were compared with the following heuristics: the Clarke and Wright heuristic, sweep algorithm, and Taillard?s algorithm. &#169; European Society of Computational Methods in Sciences and Engineering.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    IN - Informatika

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Numerical Analysis, Industrial and Applied Mathematics

  • ISSN

    1790-8140

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9-10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3-4

  • Stát vydavatele periodika

    GR - Řecká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    57-67

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84975263152