Genderová dimenze zahraničních učebnic dějepisu: obsahová analýza edukačního média
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F15%3AA1601EDD" target="_blank" >RIV/61988987:17450/15:A1601EDD - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Genderová dimenze zahraničních učebnic dějepisu: obsahová analýza edukačního média
Popis výsledku v původním jazyce
The study presents the results of qualitative content analysis of foreign (British, French and Swiss) History textbooks for upper secondary schools from a gender perspective. The author defines the main criteria for analysis and evaluation of educationalmedia and provides examples of gender implementation into textbooks which may serve as an inspiration for Czech textbook authors. The analysis focuses mainly on the chapters tracing the development of women emancipation as an important socio-historicalprocess, updating of historical topics and the emphasis on activization methods, educational projects and multiple use of primary sources related to gender issues.
Název v anglickém jazyce
Gender dimension in foreign History textbooks: content analysis of educational media
Popis výsledku anglicky
Qualitative content analysis has shown that the majority of British, French and Swiss History textbooks devoted to gender issues from one to ten double pages. The thematic center lies primarily in the interpretation of women emancipation in the 19th and20th centuries, the struggle for the right to vote, the life of women during two world wars, the changes in social roles of women in the post war period, especially the huge emancipation in the seventies. The emphasis is on the national context and specific features of women history in particular countries. The most striking feature of the didactic narrative is inquiry-oriented text analysis based on the iconic and verbal sources. Learners are encouraged to express their own opinion, to argue and compare historical phenomena with the situation in other periods. Productive learning (writing letters, posters and comics) is also encouraged as well as comparison with the situation in contemporary society.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd
ISSN
1211-6068
e-ISSN
—
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
95-110
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—