Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Genderová dimenze zahraničních učebnic dějepisu: obsahová analýza edukačního média

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F15%3AA1601EDD" target="_blank" >RIV/61988987:17450/15:A1601EDD - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Genderová dimenze zahraničních učebnic dějepisu: obsahová analýza edukačního média

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The study presents the results of qualitative content analysis of foreign (British, French and Swiss) History textbooks for upper secondary schools from a gender perspective. The author defines the main criteria for analysis and evaluation of educationalmedia and provides examples of gender implementation into textbooks which may serve as an inspiration for Czech textbook authors. The analysis focuses mainly on the chapters tracing the development of women emancipation as an important socio-historicalprocess, updating of historical topics and the emphasis on activization methods, educational projects and multiple use of primary sources related to gender issues.

  • Název v anglickém jazyce

    Gender dimension in foreign History textbooks: content analysis of educational media

  • Popis výsledku anglicky

    Qualitative content analysis has shown that the majority of British, French and Swiss History textbooks devoted to gender issues from one to ten double pages. The thematic center lies primarily in the interpretation of women emancipation in the 19th and20th centuries, the struggle for the right to vote, the life of women during two world wars, the changes in social roles of women in the post war period, especially the huge emancipation in the seventies. The emphasis is on the national context and specific features of women history in particular countries. The most striking feature of the didactic narrative is inquiry-oriented text analysis based on the iconic and verbal sources. Learners are encouraged to express their own opinion, to argue and compare historical phenomena with the situation in other periods. Productive learning (writing letters, posters and comics) is also encouraged as well as comparison with the situation in contemporary society.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd

  • ISSN

    1211-6068

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    95-110

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus