Syntaktický pravopis v teorii a školní výuce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F17%3AA1801OQW" target="_blank" >RIV/61988987:17450/17:A1801OQW - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Syntaktický pravopis v teorii a školní výuce
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek shrnuje teoretické pozadí a principy současné podoby syntaktického pravopisu, který je kodifikován v Pravidlech českého pravopisu (dále PČP). Pro výukové účely se jeví jako výhoda, že PČP se opírají o školní výuku skladby, a proto by je škola mohla akceptovat bez významných úprav nebo didaktických upřesnění. V dalších částech se příspěvek zaměřuje na aktuální stav výuky interpunkce, učebnicové pojetí této látky pro žáky ve věku povinné školní docházky i na přetrvávající problémy spojené s interpunkčním pravopisem. Upozorňuje na konkrétní vady a nedůslednost výkladů v nejpoužívanějších učebnicích i na některé nevhodně vybrané učebnicové texty. Na závěr dokládá pomocí výsledků dílčí výzkumné sondy, jak neutěšená je nyní znalost interpunkce u žáků ve věku povinné školní docházky.
Název v anglickém jazyce
Syntactic spelling in the theory and school teaching
Popis výsledku anglicky
Syntactic spelling in the theory and school teaching is the title of the following chapter written by Jana Svobodová. The text summarizes the theoretical background and principles of the contemporary state of syntactical spelling, codified by the Czech spelling rules (Pravidla českého pravopisu). It focuses on the current state of teaching punctuation, the textbook concept of this issue and persistent problems associated with the punctuation spelling. The author draws attention to specific mistakes and inconsistencies in the most commonly used textbooks and some inappropriately chosen texts they include.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Principy a cesty školní výuky českého jazyka
ISBN
978-80-7464-951-6
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
122-145
Počet stran knihy
176
Název nakladatele
Ostravská univerzita
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS kapitoly
—