Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Scaffoldingové strategie v českých učebnicích a pracovních sešitech pro výuku historie na 1. stupni ZŠ

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F19%3AA200214K" target="_blank" >RIV/61988987:17450/19:A200214K - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Scaffoldingové strategie v českých učebnicích a pracovních sešitech pro výuku historie na 1. stupni ZŠ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V příspěvku jsme zjišťovali, zda a případně jaké scaffoldingové strategie autoři učebnic elementární historie používají, aby žákům usnadnili učení, resp. pomohli žákům s osvojením požadovaného učiva, prostřednictvím něhož by bylo splnit edukační cíle. Výsledky ukazují, že autoři zkoumaných učebnic používají především scaffoldingové strategie v oblasti podpory orientace žáka v učebnici (scaffolding kognitivní-procedurální), zejména pak využívání různého typu textu, barvy textu, ikon, barev pozadí. Naopak v učebnicích a pracovních sešitech chybějí (kromě učebních úloh) scaffoldingové strategie, resp. pobídky žáků v rámci práce s textem či vizuáliemi. Autoři se zaměřují na prezentaci učiva, učebnice tak mají charakter zásobníku informací, které jsou většinou určeny k pamětnému osvojení, na druhou stranu je patrná snaha tyto informace prezentovat na vyšší grafické úrovni (barevnost učebnic) - což může být pro žáky mladšího školního věku rovněž motivačním elementem. Je však ponecháno zřejmě na učiteli, jak bude obsah učebnic žákům komunikovat a jaké strategie při vysvětlování učiva zvolí.

  • Název v anglickém jazyce

    Scaffolding strategies in czech textbooks and excercise books of elementary history at elementary school

  • Popis výsledku anglicky

    deals with the analysis of scaffolding strategies that can be used in textbooks and workbooks of elementary history. The intention is to find out whether and, if any, what the scaffolding strategies of the textbook and workbook contain, whether in the field of presentation of the curriculum, in the field of instruction to the pupils during the work with the textbook and in solving the learning tasks. The research sample were textbooks and workbooks of elementary history, namely the curriculum related to the thematic unit of Czechoslovakia in 1948-1988, published by the seven largest publishers publishing textbooks. A method of content analysis of text - conceptual analysis was used. Data was coded using nominal measurements and further quantified and compared. The results show that textbooks and workbooks are essentially devoid of scaffolding strategies in the field of instruction given to a pupil and are merely a stack of information that is only presented to the pupil and depends on the teacher, what support strategies he / she uses to get the learner the required. Activation of the pupil (communication with the pupil) takes place more or less only through the learning tasks, but the consistency with the expected outputs seems to be unbalanced and the learning tasks develop predominantly the pupils' lowest cognitive abilities (remembering). More often, scaffolding strategies are used in the curriculum presentation, but usually only in orientation (highlighting, text color, symbol-icons). Conceptual, metacognitive and affective scaffolding strategies are covered only rarely.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Perspektivy preprimární a primární edukace - výzvy, možnosti a strategie

  • ISBN

    978-80-7599-091-4

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    85-106

  • Počet stran knihy

    167

  • Název nakladatele

    Ostravská univerzita

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Kód UT WoS kapitoly