INCLUSIVE EDUCATION OF STUDENTS WITH AUTISM IN MAINSTREAM SCHOOLS IN THE MORAVIAN-SILESIAN REGION
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F20%3AA21024UZ" target="_blank" >RIV/61988987:17450/20:A21024UZ - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://library.iated.org/view/ADAMUS2020INC" target="_blank" >https://library.iated.org/view/ADAMUS2020INC</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21125/inted.2020.0295" target="_blank" >10.21125/inted.2020.0295</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
INCLUSIVE EDUCATION OF STUDENTS WITH AUTISM IN MAINSTREAM SCHOOLS IN THE MORAVIAN-SILESIAN REGION
Popis výsledku v původním jazyce
Edukace žáků s poruchami autistického spektra je velmi specifická a náročná činnost. Potřeba informovat nejen pedagogické pracovníky, kteří s osobami s poruchou autistického spektra pracují, ale také všechny pracovníky školy a rodičovskou veřejnost roste s prevalencí autismu v populaci. V České republice je v rámci inkluzivního vzdělávání umožněno žákům s autismem vzdělávat se v běžné základní škole. Při jejich vzdělávání je nutné brát zřetel nejen na specifické potřeby, ale i projevy, kterými se liší od svých vrstevníků. Proto je nutné při edukaci žáků s autismem volit vhodné postupy, výukové metody a přístupy. Předložený příspěvek reflektuje současný stav procesu výchovy a vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v rámci Moravskoslezského kraje v České republice. Zmíněná oblast byla sledována z hlediska možností vzdělávání v předškolním, základním i středním stupni vzdělávání, systému práce s těmito žáky a využívaných metod. Hlavní výzkumnou metodou v rámci kvantitativního výzkumného šetření bylo dotazování a technikou dotazník vlastní konstrukce. Výzkumný projekt analyzuje edukační proces žáků s poruchou autistického spektra vzdělávajících se v předškolním, základním i středním stupni vzdělávání. Vlastního šetření se zúčastnilo 160 pedagogických pracovníků (N=160; 45 mateřských škol, 87 základních škol a 28 středních škol). Získaná data byla podrobena hloubkové analýze, která odhaluje specifika vzdělávání žáků s autismem. V rámci zpracování údajů statistickou procedurou byla využita univariační a bivariační analýza empirických dat. V příspěvku jsou pak prezentovány zajímavé výsledky analýz objasňující nejen praktickou i teoretickou připravenost pedagogů k práci s žáky s autismem, ale i možnosti podpory v oblasti výchovy a vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v prostředí českých škol.
Název v anglickém jazyce
INCLUSIVE EDUCATION OF STUDENTS WITH AUTISM IN MAINSTREAM SCHOOLS IN THE MORAVIAN-SILESIAN REGION
Popis výsledku anglicky
Edukace žáků s poruchami autistického spektra je velmi specifická a náročná činnost. Potřeba informovat nejen pedagogické pracovníky, kteří s osobami s poruchou autistického spektra pracují, ale také všechny pracovníky školy a rodičovskou veřejnost roste s prevalencí autismu v populaci. V České republice je v rámci inkluzivního vzdělávání umožněno žákům s autismem vzdělávat se v běžné základní škole. Při jejich vzdělávání je nutné brát zřetel nejen na specifické potřeby, ale i projevy, kterými se liší od svých vrstevníků. Proto je nutné při edukaci žáků s autismem volit vhodné postupy, výukové metody a přístupy. Předložený příspěvek reflektuje současný stav procesu výchovy a vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v rámci Moravskoslezského kraje v České republice. Zmíněná oblast byla sledována z hlediska možností vzdělávání v předškolním, základním i středním stupni vzdělávání, systému práce s těmito žáky a využívaných metod. Hlavní výzkumnou metodou v rámci kvantitativního výzkumného šetření bylo dotazování a technikou dotazník vlastní konstrukce. Výzkumný projekt analyzuje edukační proces žáků s poruchou autistického spektra vzdělávajících se v předškolním, základním i středním stupni vzdělávání. Vlastního šetření se zúčastnilo 160 pedagogických pracovníků (N=160; 45 mateřských škol, 87 základních škol a 28 středních škol). Získaná data byla podrobena hloubkové analýze, která odhaluje specifika vzdělávání žáků s autismem. V rámci zpracování údajů statistickou procedurou byla využita univariační a bivariační analýza empirických dat. V příspěvku jsou pak prezentovány zajímavé výsledky analýz objasňující nejen praktickou i teoretickou připravenost pedagogů k práci s žáky s autismem, ale i možnosti podpory v oblasti výchovy a vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v prostředí českých škol.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
INTED2020 Proceedings
ISBN
978-84-09-17939-8
ISSN
2340-1079
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
792-800
Název nakladatele
IATED Academy
Místo vydání
Valencia, Spain
Místo konání akce
Valencia
Datum konání akce
2. 3. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—