Pravopisná chyba ve výuce češtiny na ZŠ: zamyšlení nad korekčními cvičeními a jejich dopadem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F20%3AA210258E" target="_blank" >RIV/61988987:17450/20:A210258E - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/10/DidStu1_19kn.bl_.EBSCO_.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/10/DidStu1_19kn.bl_.EBSCO_.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pravopisná chyba ve výuce češtiny na ZŠ: zamyšlení nad korekčními cvičeními a jejich dopadem
Popis výsledku v původním jazyce
Autorka si povšimla rapidně klesající úrovně pravopisných znalostí současných vysokoškolských studentů učitelství češtiny a zamýšlí se nad možnými kořeny tohoto stavu. Jako jedna z příčin neutěšené situace se rýsuje neujasněný a rozkolísaný postup při práci s chybou v hodinách češtiny od nejnižších ročníků ZŠ. Zařazovaná učebnicová korekční cvičení, v nichž mají žáci úmyslně ponechané chyby opravovat, aniž bývá přímo v hodině dostatek času k systematickému objasnění či připomenutí každého jevu (např. cestou aktivního spirálového opakování), jsou spíše ke škodě než k užitku. Ještě větším problémem jsou cvičení obsahující kromě pravopisných i další chyby (věcné, stylistické). Vznikající pravopisná znalost žáků mladšího školního věku se při zařazování takového způsobu práce s chybou hned od počáteční fáze výuky většinou jen rozkolísá a ani ve vyšších ročnících ZŠ už není dost prostoru na její stabilizaci, opřenou o pohotové a uvědomělé rozlišování jevů, v nichž se různorodé chyby v korekčních cvičeních vyskytly. Příspěvek se zaobírá sondou provedenou ve školách u 70 žáků 7. ročníku, kteří komplikované korekční cvičení řešili.
Název v anglickém jazyce
Spelling error in teaching the Czech at primary school: reflecting on corrective exercises and their impact
Popis výsledku anglicky
The author has noticed a rapidly declining level of spelling knowledge of contemporary university students of the Czech language teaching and furthermore, she has studied possible roots of this situation. As one of the causes of this plight situation looms an unclear and ambivalent process while working with an error in the lessons of Czech language from the lowest grade of primary school. The included textbook correction exercises where the pupils correct the intentionally remained errors without having time enough to clarify them systematically nor to revise each phenomenon (e.g. through an active spiral repetition) in the lesson, are more harmful rather than useful. Exercises containing both spelling errors as well as other mistakes (factual, stylistic) are an even bigger problem. The emerging spelling knowledge of pupils of younger school age mostly shakes directly from the initial phase of the education when including this way of dealing with the error; and even at higher grades of primary schools there is not enough space for its stabilization based on efficient and conscious distinction of phenomena where various errors in correction exercises have occured. The paper deals with a probe performed at schools with 70 pupils of the 7th schoolyear who have solved the complicated correction exercises.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
67-82
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—