Strategies of University Students in Coping with Mental Stress
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F20%3AA22026SS" target="_blank" >RIV/61988987:17450/20:A22026SS - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Strategies of University Students in Coping with Mental Stress
Popis výsledku v původním jazyce
Sdělení obsahuje výsledky výzkumné studie zaměřené na prožívání a zvládání zátěžových situací u souboru vysokoškolských studentů (N = 65, průměrný věk 22,54 let). Autoři uvádějí získané poznatky o situacích, které jsou pro respondenty v rámci jejich studia nejvíce stresující, a o copingových strategiích, které studenti volí k překonání obtíží. Použitými nástroji byly dvě dotazníkové metody: Standardizovaný dotazník SVF 78 autorů W. Janke a G. Erdmann (Testcentrum, 2003) a dotazník vlastní konstrukce autorů. Dotazník SVF vychází z transsituačního pojetí a umožňuje zachytit variabilitu způsobů, které jedinec uplatňuje při zvládání zátěžových situací. Dotazník vlastní konstrukce zjišťoval data k subjektivnímu vnímání stresu a zastoupení preventivních aktivit u sledovaného souboru studentů. Sběr dat proběhl v průběhu prosince 2019 a ledna 2020 na Vysoké škole báňské v Ostravě a na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Získaná data byla analyzována a následně statisticky zpracována, nejprve u celého souboru respondentů, a poté z hlediska typu studovaného oboru (humanitní x technické zaměření) a z hlediska pohlaví zkoumaných osob. Výsledná data poskytují zajímavý, inspirující pohled na životní etapu vysokoškolského studia u sledovaného souboru osob, a to v kontextu jeho zvládání. Ke zjištěným pozitivním zkušenostem patří např. převaha pozitivních copingových strategií u studentů oproti negativním. Pozitivní strategie využívají více muži daného souboru, tedy sklon k zastoupení negativního copingu je výraznější u žen. Analýza dat ve vztahu ke studovanému oboru dokládá vyšší výskyt pozitivních copingových strategií u technických oborů. Byla také potvrzena předpokládaná skutečnost, že k nejčastějším stresorům u studentů patří zkoušky, a to bez ohledu na jejich typ, a hned poté tvorba a obhajování závěrečných prací.
Název v anglickém jazyce
Strategies of University Students in Coping with Mental Stress
Popis výsledku anglicky
Sdělení obsahuje výsledky výzkumné studie zaměřené na prožívání a zvládání zátěžových situací u souboru vysokoškolských studentů (N = 65, průměrný věk 22,54 let). Autoři uvádějí získané poznatky o situacích, které jsou pro respondenty v rámci jejich studia nejvíce stresující, a o copingových strategiích, které studenti volí k překonání obtíží. Použitými nástroji byly dvě dotazníkové metody: Standardizovaný dotazník SVF 78 autorů W. Janke a G. Erdmann (Testcentrum, 2003) a dotazník vlastní konstrukce autorů. Dotazník SVF vychází z transsituačního pojetí a umožňuje zachytit variabilitu způsobů, které jedinec uplatňuje při zvládání zátěžových situací. Dotazník vlastní konstrukce zjišťoval data k subjektivnímu vnímání stresu a zastoupení preventivních aktivit u sledovaného souboru studentů. Sběr dat proběhl v průběhu prosince 2019 a ledna 2020 na Vysoké škole báňské v Ostravě a na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Získaná data byla analyzována a následně statisticky zpracována, nejprve u celého souboru respondentů, a poté z hlediska typu studovaného oboru (humanitní x technické zaměření) a z hlediska pohlaví zkoumaných osob. Výsledná data poskytují zajímavý, inspirující pohled na životní etapu vysokoškolského studia u sledovaného souboru osob, a to v kontextu jeho zvládání. Ke zjištěným pozitivním zkušenostem patří např. převaha pozitivních copingových strategií u studentů oproti negativním. Pozitivní strategie využívají více muži daného souboru, tedy sklon k zastoupení negativního copingu je výraznější u žen. Analýza dat ve vztahu ke studovanému oboru dokládá vyšší výskyt pozitivních copingových strategií u technických oborů. Byla také potvrzena předpokládaná skutečnost, že k nejčastějším stresorům u studentů patří zkoušky, a to bez ohledu na jejich typ, a hned poté tvorba a obhajování závěrečných prací.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
ICERI2020 Proceedings
ISBN
978-84-09-24232-0
ISSN
2340-1095
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
2399-2405
Název nakladatele
IATED Academy
Místo vydání
Sevilla
Místo konání akce
on line
Datum konání akce
9. 11. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—