Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Strategies of University Students in Coping with Mental Stress

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F20%3AA22026SS" target="_blank" >RIV/61988987:17450/20:A22026SS - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Strategies of University Students in Coping with Mental Stress

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Sdělení obsahuje výsledky výzkumné studie zaměřené na prožívání a zvládání zátěžových situací u souboru vysokoškolských studentů (N = 65, průměrný věk 22,54 let). Autoři uvádějí získané poznatky o situacích, které jsou pro respondenty v rámci jejich studia nejvíce stresující, a o copingových strategiích, které studenti volí k překonání obtíží. Použitými nástroji byly dvě dotazníkové metody: Standardizovaný dotazník SVF 78 autorů W. Janke a G. Erdmann (Testcentrum, 2003) a dotazník vlastní konstrukce autorů. Dotazník SVF vychází z transsituačního pojetí a umožňuje zachytit variabilitu způsobů, které jedinec uplatňuje při zvládání zátěžových situací. Dotazník vlastní konstrukce zjišťoval data k subjektivnímu vnímání stresu a zastoupení preventivních aktivit u sledovaného souboru studentů. Sběr dat proběhl v průběhu prosince 2019 a ledna 2020 na Vysoké škole báňské v Ostravě a na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Získaná data byla analyzována a následně statisticky zpracována, nejprve u celého souboru respondentů, a poté z hlediska typu studovaného oboru (humanitní x technické zaměření) a z hlediska pohlaví zkoumaných osob. Výsledná data poskytují zajímavý, inspirující pohled na životní etapu vysokoškolského studia u sledovaného souboru osob, a to v kontextu jeho zvládání. Ke zjištěným pozitivním zkušenostem patří např. převaha pozitivních copingových strategií u studentů oproti negativním. Pozitivní strategie využívají více muži daného souboru, tedy sklon k zastoupení negativního copingu je výraznější u žen. Analýza dat ve vztahu ke studovanému oboru dokládá vyšší výskyt pozitivních copingových strategií u technických oborů. Byla také potvrzena předpokládaná skutečnost, že k nejčastějším stresorům u studentů patří zkoušky, a to bez ohledu na jejich typ, a hned poté tvorba a obhajování závěrečných prací.

  • Název v anglickém jazyce

    Strategies of University Students in Coping with Mental Stress

  • Popis výsledku anglicky

    Sdělení obsahuje výsledky výzkumné studie zaměřené na prožívání a zvládání zátěžových situací u souboru vysokoškolských studentů (N = 65, průměrný věk 22,54 let). Autoři uvádějí získané poznatky o situacích, které jsou pro respondenty v rámci jejich studia nejvíce stresující, a o copingových strategiích, které studenti volí k překonání obtíží. Použitými nástroji byly dvě dotazníkové metody: Standardizovaný dotazník SVF 78 autorů W. Janke a G. Erdmann (Testcentrum, 2003) a dotazník vlastní konstrukce autorů. Dotazník SVF vychází z transsituačního pojetí a umožňuje zachytit variabilitu způsobů, které jedinec uplatňuje při zvládání zátěžových situací. Dotazník vlastní konstrukce zjišťoval data k subjektivnímu vnímání stresu a zastoupení preventivních aktivit u sledovaného souboru studentů. Sběr dat proběhl v průběhu prosince 2019 a ledna 2020 na Vysoké škole báňské v Ostravě a na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Získaná data byla analyzována a následně statisticky zpracována, nejprve u celého souboru respondentů, a poté z hlediska typu studovaného oboru (humanitní x technické zaměření) a z hlediska pohlaví zkoumaných osob. Výsledná data poskytují zajímavý, inspirující pohled na životní etapu vysokoškolského studia u sledovaného souboru osob, a to v kontextu jeho zvládání. Ke zjištěným pozitivním zkušenostem patří např. převaha pozitivních copingových strategií u studentů oproti negativním. Pozitivní strategie využívají více muži daného souboru, tedy sklon k zastoupení negativního copingu je výraznější u žen. Analýza dat ve vztahu ke studovanému oboru dokládá vyšší výskyt pozitivních copingových strategií u technických oborů. Byla také potvrzena předpokládaná skutečnost, že k nejčastějším stresorům u studentů patří zkoušky, a to bez ohledu na jejich typ, a hned poté tvorba a obhajování závěrečných prací.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50100 - Psychology and cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ICERI2020 Proceedings

  • ISBN

    978-84-09-24232-0

  • ISSN

    2340-1095

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    2399-2405

  • Název nakladatele

    IATED Academy

  • Místo vydání

    Sevilla

  • Místo konání akce

    on line

  • Datum konání akce

    9. 11. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku